NAMA: LEE SAY LING
TAN CHAI JO
BAGAIMANAKAH UNSUR PENDIDIKAN ALAM SEKITAR DAPAT DISERAPKAN?
1. Memandangkan degradasi alamn
sekitar yang kian meningkat dan telah menimbulkan pelbagai isu seperti
pemusnahan hutan, pencemaran, kesan rumah kaca, penipisan lapisan ozon, hakisan
dan kepupusan spesies maka adalah penting untuk menyerapkan unsur pendidikan
alam sekitar merentas kurikulum.
2. Matlamat pendidikan alam sekitar
adalah untuk membentuk masyarakat (pelajar) yang lebih peka dan prihatin
terhadap isu-isu alam sekitar serta memperoleh pengetahuan, kemahiran, nilai
dan komitmen untuk berusaha dan bertindak secara individu atau bersama ke arah
penyelesaian isu-isu alam sekitar.
3. Objektif pendidikan alam sekitar
adalah untuk pelajar:
a. mendapat pengalaman, pengetahuan
dan kefahaman asas mengenai alam sekitar dan masalahnya.
b. lebih sedar, peka dan prihatin
terhadap alam sekitar dan masalah yang berkaitan dengannya.
c. memperoleh nilai, memupuk sikap
uyang positif, cintakan alam sekitar dan bermotivasi untuk terlibat secara
aktif dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
d. memahami bahawa pembangunan negara
harus diteruskan dengna menggunakan sumber-sumber semula jadi yang ada secara
terancang.
e. menguasai kemahiran yang diperlukan
bagi mengenal pasti masalah alam sekitar dan penyelesaiannya.
f. berpeluang melibatkan diri secara
aktif dalam penyelesaian masalah alam sekitar.
4. Penegasan perlu diberi kepada
pembangunan mampan (sustainable developmen).
5. Guru-guru perlu sentiasa merujuk
kepada panduan guru, Pendidikan Alam Sekitar
Merentas Kurikulum (KBSR
dan KBSM), Pusat Perkembangan Kurikulum, 1996.
6. Kurikulum pendidikan alam sekitar
mengandungi tajuk utama berikut:
a. Tuhan pencipta alam semesta dan
sekalian makhluk
b. bumi dan alam semesta
c. benda bukan hidup dan sumber semula
jadi
d. benda hidup dan alam sekitarnya.
e. Interaksi antara manusia, haiwan
dan tumbuhan.
f. pengurusan alam sekitar.
7. Strategi dalam pengajaran dan
pembelajaran ialah melalui pendekatan:
a. rohani dan moral
b. penyerapan
c. berpusatkan pelajar
8. Bidang hasil pembelajaran yang
perlu dikembangkan di kalangan pelajar ialah:
a. pengetahuan dan kefahaman konsep
b. nilai-nilai murni dan sikap
positif.
c. kemahiran berfikir
d. kemahiran manipulatif dan
penggunaan deria.
e. aplikasi pengetahuan, nilai dan
kemahiran ke dalam situasi yang baru.
9. Kaedah dan aktiviti yang harus
digunakan ialah yang menarik serta menyeronokkan dan yang berpusatkan
kepada pelajar dan kaedah atau aktiviti itu adalah seperti berikut:
a. kerja amali
b. membuat uji kaji dan kajian
c. perbincangan
d. sumbang saran
e. demonstrasi
f. menonton televisyen, video dan
slaid
g. memerhati dan memeriksa spesies,
objek dan gambar foto
h. cerita
i. membaca buku, majalah dan akhbar
j. projek
k. permainan dan simulasi
l. syarahan, ceramah, penerangan,
wawancara dan forum
m. lawatan
n. kempen alam sekitar
o. rintis
p. kem alam sekitar
q. program sandaran.
10. Unsur pendidikan alam sekitar
boleh diserap dengan berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui
stesen-stesen pendidikan alam sekitar berikut yang ada di sekitar Pulau
Langkawi.:
a. stesen mengkaji tanah termasuk
mengkaji hakisan tanah
b. stesen mengkaji pencemaran
c. stesen mengkaji tumbuhan
d. stesen mengkaji haiwan
e. stesen mengkaji interaksi antara
haiwan dan tumbuhan
f. stesen mengkaji penggunaan tenaga
elektrik
g. stesen mengkaji penggunaan air
h. stesen mengkaji pengunaan bahan api
i. stesen mengkaji penggunaan tenaga
solar
j. stesen mengkajji penggunaan tenaga
angin
k. stesen mengkaji penggunaan bahan
buangan
l. stesen mengkaji tanam-tanaman
m. stesen mural
n. stesen mengkaji cuaca
o. stesen permainan pendidikan alam
sekitar
p. stesen di tiang bendera
q. stesen mengkaji bumi dan alam
sekitar.
No comments:
Post a Comment