Disediakan oleh: Fong Mei Yen & Lim Cheng Hui
4.1 PERUNDANGAN
DAN PENGUATKUASAAN
Akta
Kualiti Alam Sekeliling 1974
Jabatan Alam Sekitar (JAS) ditubuhkan pada tahun 1975
untuk menguatkuasakan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan diketuai oleh Ketua
Pengarah Kualiti Alam Sekeliling yang mempunyai bidang kuasa tertentu dalam
mentadbir pengurusan alam sekitar di bawah Akta tersebut. Jabatan ini merupakan
salah satu agensi kerajaan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Alam
Sekitar ( kini Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar ).
Larangan Dan Kawalan Mengenai
Pencemaran
Kawalan Buangan Terjadual
Di samping itu pihak berkuasa perancang tempatan diberi tugas untuk mengatur, mengawal dan merancang pemajuan dan penggunaan semua tanah dan bangunan dalam kawasannya.
Subseksyen 34A(1) Akta 127
memberi kuasa kepada Menteri Alam Sekitar, selepas berunding dengan Majlis
Kualiti Alam Sekeliling, untuk menetapkan apa-apa aktiviti yang mungkin
mempunyai kesan kepada alam sekeliling, sebagai aktiviti yang ditetapkan, dan
perlu dikawal bagi tujuan perlindungan alam sekitar.
Apa itu Laporan Penilaian Alam
Sekitar EIA (Environmental Impact
Assessment)?
(EIA) ialah satu alat untuk :
- Mengenalpasti, meramal, menilai dan memberi maklumat mengenai kesan-kesan kepada alam sekitar akibat daripada sesuatu cadangan projek.
- Mengemukakan langkah-langkah tebatan sebelum sesuatu projek berkenaan boleh dilulus dan dilaksanakan.
- Mengurangkan masalah alam sekitar akibat dari sesuatu tindakan.
- Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Aktiviti Yang Ditetapkan) (Penilaian Kesan Kepada Alam Sekeliling) 1987, yang dibuat di bawah peruntukan subseksyen 34A(2) Akta 127, menetapkan 19 kategori yang memerlukan penyediaan EIA.
Kategori Yang
Perlukan EIA
·
Pertanian
·
Lapangan Terbang
·
Pengairan dan Saliran
·
Tebus Guna Tanah
·
Perikanan
·
Perhutanan
·
Perumahan
·
Industri
·
Infrastruktur
·
Pelabuhan
·
Perlombongan
·
Petroleum
·
Penjanaan dan Pemancaran Kuasa
·
Kuari
·
Keretapi
·
Pengangkutan
·
Pemajuan Rekreasi dan Peranginan
·
Pengolahan dan Pelupusan buangan; dan
·
Bekalan
Seksyen 34B
Larangan terhadap penempatan,
perletakan, dan sebagainya buangan terjadual.
- Tiada seorang pun boleh melakukan perkara-perkara berikut tanpa kelulusan daripada Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar
(a)
Melupuskan apa-apa buangan terjadual di darat atau ke dalam perairan
Malaysia;
(b)
menerima atau menghantar, atau menyebabkan atau membenarkan diterima
atau dihantar apa-apa buangan terjadual di dalam atau di luar Malaysia; atau
(c)
mentransit atau menyebabkan atau membenarkan ditransit buangan terjadual.
- Ketua Pengarah boleh memberikan kelulusan bertulis sama ada tertakluk kepada syarat atau tak bersyarat.
- Apa-apa tindakan menerima atau menghantar, atau mentransit apa-apa buangan terjadual dengan kelulusan yang diperolehi melalui pemalsuan, salah nyataan atau fraud atau yang tidak mematuhi dengan cara yang material dengan dokumen yang releven dalam borang yang ditetapkan adalah suatu kesalahan.
- Sesiapa yang melanggar seksyen ini adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM500 ribu atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya.
AKAS 1974
Seksyen 22
- Sekatan
Mengenai Pencemaran Udara
- Peruntukan Lesen Pelanggaran terhadap syarat-syarat
yang diterima bagi melepaskan bahan buangan ke udara.
Denda - RM 10,000 atau penjara tidak lebih 2
tahun atau kedua-duanya.
AKAS 1974 (Pindaan 1996)
Seksyen 22 - Denda - RM 100,000 atau penjara tidak lebih 5
tahun atau kedua-duanya.
AKAS 1974, Pindaan 1998
Mengadakan peruntukan baru
iaitu:-
Seksyen 29 A - Larangan
atas pembakaran terbuka
Pertambahan denda kepada RM
500,000 atau penjara tidak lebih 5 tahun atau kedua-duanya.
Akta
Perancangan Bandar dan Desa 1976
Akta Perancangan Bandar dan Desa
1976 (selepas ini akan disebut sebagai Akta 172)
yang diluluskan oleh Parlimen dalam tahun 1976
adalah bertujuan mengadakan keseragaman
undang-undang serta kawalan dan peraturan yang
lengkap bagi perancangan bandar dan desa dalam kawasan-kawasan
pihak berkuasa tempatan di Semenanjung
Malaysia.
Penggubalan Akta 172
jelas menunjukkan usaha kerajaan untuk
memperkenalkan satu perundangan perancangan yang
bersistematik di Semenanjung
Malaysia. Akta 172 merupakan Akta yang khusus berkenaan dengan perancangan
bandar dan desa dan tidak lagi menjadi
sebahagian daripada perundangan Kerajaan
Tempatan.
Akta ini memberi kuasa kepada Pihak Berkuasa
Negeri untuk bertanggungjawab terhadap dasar am
berkenaan dengan pemeliharaan, pemajuan dan penggunaan semua tanah dan bangunan
di dalam Negeri.
Di samping itu pihak berkuasa perancang tempatan diberi tugas untuk mengatur, mengawal dan merancang pemajuan dan penggunaan semua tanah dan bangunan dalam kawasannya.
Akta 172 telah menyediakan suatu asas
undang-undang bagi membolehkan negeri-negeri di
Semenanjung Malaysia menggalakkan pengawalan,
penggunaan dan pemajuan tanah
di dalam rangka dasar negara. Bagi mencapai tujuan ini, Akta 172 telah membentuk serta menggalakkan aspek-
aspek berikut :
aspek berikut :
(a) suatu jentera
perancangan dan sistem baru di dalam negeri dan
kawasan-kawasan pihak berkuasa tempatannya.
(b) asas untuk menggalakkan
dasar-dasar Negara, Wilayah dan Negeri serta
menterjemahkannya ke dalam bentuk fizikal
di peringkat tempatan.
(c) suatu tatacara
dan sistem yang
tegas serta lebih menitikberatkan
keperluan-keperluan awam.
(d) suatu keperluan
undang-undang untuk mengenalpasti kawasan-kawasan utama
(kawasan-kawasan tindakan) dan untuk mengambil tindakan membangunkannya dalam tempoh
yang ditetapkan.
(f) suatu sistem rayuan,
sekiranya terdapat sesuatu pihak yang terkilan akibat dari
sesuatu keputusan perancangan, melalui
pembentukan suatu Lembaga Rayuan.
(g) suatu tatacara
yang sesuai bagi
pengawalan dan penguatkuasaan
perancangan melalui penyusunan
tiaptiap langkah yang seharusnya
diambil.
(h) suatu sistem
pengurusan kewangan bagi
penyediaan kemudahan-kemudahan awam
melalui pemungutan pembayaran pemajuan sekiranya terdapat kenaikan nilai
sesuatu tanah itu akibat dari sesuatu perancangan dan pemajuan.
(i) suatu sistem pemajuan
tanah, melalui peruntukan notis beli yang tanpanya akan
mengakibatkan tanah itu terbiar dan tidak
mendatangkan faedah.
(j) suatu sistem
pemajuan tanah melalui
pengisytiharan kawasan-kawasan kemajuan,
yang membolehkan pihak berkuasa perancang
tempatan mengambil semua
tanah milik di dalam kawasan itu,
dan memajukannya.
(k) suatu sistem
mengguna khidmat ejen-ejen,
membuat perkiraan dan menubuhkan
perbadanan-perbadanan oleh pihak berkuasa
perancang tempatan bagi
memajukan kawasan-kawasan
kemajuan.
Akta
Perhutanan Negara 1984
Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi
pentadbiran, pengurusan dan pemuliharaan hutan dan pembangunan perhutanan dalam
Negeri di Malaysia dan bagi maksud yang berkaitan.
Bahawasanya adalah suai manfaat bagi maksud hanya untuk
menentukan persamaan undang-undang bagi Negeri di Malaysia untuk membuat
undang-undang mengenai pentadbiran, pengurusan dan pemuliharaan hutan dan
pembangunan perhutanan.
Penguatkuasaan
Kuasa
Menangkap, Menggeledah, Menyita dan Menyiasat Kuasa menangkap, menyita dan
menyiasat
(1) Seorang
pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pengawas Hutan atau
seseorang pegawai polis boleh menangkap tanpa waran mana-mana orang yang dia
mempunyai alasan untuk mempercayai telah melakukan suatu kesalahan hutan, jika
orang itu enggan menyatakan nama dan alamatnya atau menyatakan suatu alamat di
luar Malaysia atau terdapat alasan yang munasabah bagi mempercayai bahawa dia
telah menyatakan nama palsu atau alamat palsu atau dia mungkin akan melarikan diri;
dan boleh menyita apa-apa benda yang difikirkannya perlu disita berhubungan
dengan keterangan yang perlu bagi membuktikan berlakunya mana-mana kesalahan
itu.
(2) Apabila mana-mana orang telah ditangkap di bawah subseksyen
(1) dia hendaklah selepas itu dibicarakan sebagaimana diperuntukkan oleh Kanun
Tatacara Jenayah [Akta 593].
(3) Mana-mana pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada
Penolong Pegawai Hutan Daerah, mana-mana pegawai polis yang berpangkat tidak
rendah daripada Sarjan dan mana-mana pegawai yang menjaga balai polis boleh,
berhubungan dengan apa-apa penyiasatan mengenai apa-apa kesalahan hutan, tanpa perintah
Pendakwa Raya, menjalankan kuasa khas berhubungan dengan penyiasatan polis yang
diperuntukkan oleh Kanun Tatacara Jenayah dalam mana-mana kes boleh tangkap.
Menyita
hasil hutan yang menjadi perkara kesalahan
(1) Apa-apa hasil hutan yang mengenainya telah ada, atau
ada, alasan munasabah bagi mengesyaki bahawa telah berlaku suatu kesalahan
hutan, bersama-sama dengan apa-apa bekas, bungkusan atau pengangkut yang ianya
telah dijumpai atau yang telah digunakan berkaitan dengan kesalahan itu, dan
apa-apa jentera,alat, buku, dokumen atau benda lain yang dengan munasabahnya dipercayai
mempunyai kaitan dengan kes itu, boleh disita oleh mana-mana pegawai hutan yang
berpangkat tidak rendah daripada Pengawas Hutan atau mana-mana pegawai polis.
Menggeledah
dengan waran
(1) Jika seorang Majistret dapati daripada maklumat
bertulis atas sumpah dan selepas apa-apa siasatan yang difikirkannya perlu
bahawa terdapat sebab yang munasabah bagi mempercayai bahawa dalam mana-mana
bangunan atau tempat atau di atas mana-mana tanah ada tersembunyi atau
diletakkan apa-apa hasil hutan yang mengenainya suatu kesalahan hutan sedang
atau telah dilakukan, Majistret itu boleh mengeluarkan waran memberi kuasa kepada
mana-mana pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Penolong Pegawai
Hutan Daerah atau mana-mana pegawai polis yang dinamakan di dalam waran itu,
pada waktu malam atau siang dan dengan atau tanpa bantuan, memasuki bangunan, tempat
atau tanah itu dan di situ menggeledah dan menyita, dan memindahkan, apa-apa
hasil hutan yang mengenainya suatu kesalahan hutan telah dilakukan atau disyaki
telah dilakukan serta apa-apa jentera, alat, buku, dokumen atau benda lain yang
dengan munasabahnya dipercayai dapat memberi keterangan mengenai berlakunya
kesalahan itu.
(2) Mana-mana pegawai hutan atau pegawai polis yang
bertindak di bawah subseksyen (1) boleh —
(a) memecah buka mana-mana bahagian luar atau dalam pintu
bangunan atau tempat atau mana-mana pagar, tembok, pintu pagar atau galangan
lain atas tanah, supaya dapat masuk ke dalamnya;
(b) memindahkan secara paksa mana-mana galangan terhadap kemasukan,
penggeledahan, penyitaan dan pemindahan itu sebagaimana yang diberi kuasa
kepadanya di bawah subseksyen (1); dan
(c) menahan mana-mana orang yang dijumpai di dalam
bangunan atau tempat atau di atas tanah sehingga bangunan atau tempat itu
selesai digeledah.
Menggeledah
tanpa waran
1. Jika seseorang pegawai hutan yang berpangkat tidak
rendah daripada Pengawas Hutan atau seseorang pegawai polis dapati bahawa
terdapat sebab yang munasabah bagi mempercayai bahawa dalam mana-mana bangunan
atau tempat atau di atas mana-mana tanah ada tersembunyi atau diletakkan
apa-apa hasil hutan yang mengenainya suatu kesalahan hutan sedang atau telah dilakukan,
dan jika dia mempunyai alasan yang munasabah untuk mempercayai bahawa dengan
sebab kelambatan mendapat waran di bawah seksyen 90 hasil hutan itu mungkin
akan dipindahkan, dia boleh menjalankan di dalam, di atas, dan mengenai
bangunan, tempat, atau tanah itu semua kuasa yang tersebut dalam seksyen 90
dengan sepenuh dan seluasnya seolah-olah dia diberi kuasa melakukannya dengan
waran di bawah seksyen itu.
Kuasa
untuk memberhenti dan menggeledah pengangkut
(1) Jika mana-mana pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah
daripada Pengawas Hutan atau mana-mana pegawai polis mempunyai syak yang
munasabah bahawa mana-mana pengangkut ada membawa hasil hutan dengan melanggar
Akta ini atau yang mengenainya suatu kesalahan hutan sedang atau telah
dilakukan, dia boleh memberhentikan dan memeriksa pengangkut itu.
(2) Orang yang mengawal atau menjaga pengangkut itu hendaklah,
jika dikehendaki berbuat demikian oleh pegawai hutan atau pegawai polis itu —
(a) memberhentikan pengangkut tersebut dan membenarkan pegawai
hutan atau pegawai polis itu memeriksanya; dan
(b) membuka semua bahagian pengangkut tersebut untuk diperiksa
dan mengambil segala langkah yang perlu bagi membolehkan atau memudahkan
perjalanan pemeriksaan itu sebagaimana difikirkan perlu dibuat oleh pegawai hutan
atau pegawai polis itu.
(3) Mana-mana orang yang tidak atau enggan mematuhi
apa-apa kehendak pegawai hutan atau pegawai polis di bawah subseksyen.
(4) melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan
boleh didenda tidak melebihi *lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh
tidak melebihi **lima tahun atau kedua-duanya.
Kewajipan
pegawai yang menyita
(1) Apabila apa-apa benda disita di bawah Akta ini,
pegawai yang menyita itu hendaklah dengan serta-merta —
(a) meletakkan pada benda itu atau pada bekas atau
bungkusan yang mengandungi suatu tanda yang menunjukkan bahawa benda itu telah disita;
dan
(b) kecuali jika penyitaan itu dibuat pada diri orang itu
atau di hadapan pesalah itu atau pemunya atau ejennya, mengikut mana-mana yang
berkenaan, memberi notis secara bertulis mengenai penyitaan itu dan alasannya kepada
pemunya benda tersebut, jika diketahui, sama ada dengan menghantar apa-apa
notis kepadanya sendiri atau melalui pos atau ke tempat kediamannya jika diketahui.
(2) Mana-mana orang (selain pegawai hutan, pegawai polis atau
anggota angkatan tentera yang diberi kuasa di bawah Akta ini) yang mengusik,
memindahkan, merosakkan atau memusnahkan apa-apa benda yang ditanda di bawah
subseksyen (1) melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda
tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi
lima tahun atau kedua-duanya.
Pelucuthakan
benda yang disita
(1) Apa-apa benda
yang disita di bawah Akta ini boleh dikenakan lucut hak.
(2) Jika apa-apa benda telah disita di bawah Akta ini,
seseorang pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Hutan
Daerah boleh, mengikut budi bicaranya, melepaskan untuk sementara benda itu
kepada pemunya benda tersebut apabila diberi jaminan yang memuaskan hatinya
bahawa benda itu akan diserahkan kepadanya apabila diminta atau dibawa di hadapan
mahkamah yang mempunyai bidang kuasa kompeten.
(3) Suatu perintah bagi melucut hak atau bagi melepaskan
apa-apa benda yang kena dilucut hak di bawah Akta ini, hendaklah dibuat oleh
Mahkamah di hadapan mana pendakwaan mengenainya telah diadakan dan suatu
perintah bagi melucuthakkan benda itu hendaklah dibuat jika dibuktikan dengan
memuaskan hati Mahkamah bahawa suatu kesalahan hutan telah dilakukan dan bahawa
benda itu adalah hal perkara, atau digunakan dalam melakukan, kesalahan itu
walaupun tiada seorang pun boleh disabitkan atas kesalahan itu.
(4) Jika tiada apa-apa pendakwaan mengenai apa-apa benda yang
disita di bawah Akta ini, benda itu hendaklah diambil dan disifatkan terlucut
hak apabila tamat tempoh satu bulan calendar dari tarikh penyitaan itu melainkan
jika sebelum tarikh itu suatu tuntutan dibuat ke atasnya mengikut cara yang
berikut:
(a) mana-mana orang yang mendakwa bahawa dia adalah pemunya
benda itu dan bahawa ianya tidak patut dikenakan lucut hak boleh secara
bersendirian atau melalui ejennya yang diberi kuasa secara bertulis, memberi
notis bertulis kepada pegawai hutan atau pegawai polis yang dalam miliknya
benda itu berada menyatakan bahawa dia menuntut benda itu;
(b) apabila notis itu diterima pegawai hutan atau pegawai
polis itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, hendaklah merujuk tuntutan itu
kepada Pengarah yang boleh mengarahkan supaya benda itu dilepaskan atau boleh
mengarahkan pegawai itu merujuk perkara itu kepada Majistret atau Hakim
Mahkamah Sesyen untuk diputuskan;
(c) Majistret atau Hakim yang kepadanya perkara itu
dirujukkan hendaklah mengeluarkan suatu saman menghendaki orang yang mendakwa
bahawa dia adalah pemunya benda itu serta orang yang daripadanya benda itu
disita supaya hadir di hadapannya dan apabila orang itu hadir atau ingkar
hadir, Majistret atau Hakim hendaklah meneruskan pemeriksaan ke atas perkara
itu dan, apabila terbukti bahawa suatu kesalahan hutan telah dilakukan dan bahawa
benda itu adalah hal perkara atau digunakan dalam melakukan kesalahan itu,
hendaklah memerintahkan supaya benda itu dilucut hak atau jika tidak ada bukti boleh
memerintahkan supaya ianya dilepaskan.
(5) Semua benda yang dilucut hak atau disifatkan dilucut
hak hendaklah dihantar kepada Pegawai Hutan Daerah dan hendaklah dilupuskan
mengikut arahan Pengarah.
(6) Jika apa-apa benda yang disita di bawah Akta ini
adalah jenis mudah rosak atau adalah tertakluk kepada reput yang cepat dan
semula jadi atau jika penjagaan benda itu melibatkan perbelanjaan dan kesulitan
yang tidak munasabah, atau dipercayai menyebabkan galangan atau bencana kepada
orang awam, Pengarah boleh mengarahkan supaya benda itu dijual pada bila-bila
masa dan hasil jualan itu dipegang bagi mematuhi keputusan apa-apa pendakwaan
atau tuntutan di bawah seksyen ini.
(7) Pihak Berkuasa Negeri tidak bertanggungan kepada
manamana orang bagi apa-apa pemerosotan nilai, tidak kira walau bagaimana
sekalipun ia terjadi, mengenai kualiti apa-apa benda yang disita di bawah Akta
ini.
Akta
Perlindungan Hidupan Liar 1972
Suatu Akta bagi menyatukan undang-undang berhubungan
dengan hidupan liar dan selanjutnya bagi mengadakan peruntukan untuk memberi
perlindungan kepada hidupan liar dan bagi maksud-maksud yang berkaitan
dengannya.
MAKA INILAH DIPERBUAT UNDANG-UNDANG oleh Duli Yang Maha
Mulia Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong dengan nasihat dan persetujuan
Dewan Negara dan Dewan Rakyat yang bersidang dalam Parlimen dan dengan kuasa
daripadanya.
Kesalahan-Kesalahan
Dan Penalti-Penalti
(1) Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh
atau mengambil binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi (selain daripadanya binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau jenis betina binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya) adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
atau mengambil binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi (selain daripadanya binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau jenis betina binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya) adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
(2) Tiap-tiap orang (selain daripada
orang-orang yang diperihalkan dalam Seksyen 64 (1), 65, 66 dan 67) yang ada
dalam miliknya atau yang menjalankan perniagaan sebagai peniaga atau pengawet
binatang mengenai -
(a) binatang liar yang diperlindungi
sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi atau terofinya;
(b) sarang atau telur binatang liar
yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya.
Adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh,
apabila disabitkan, didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan
selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
3. Walau apa pun peruntukan dalam Akta
ini, tiap-tiap orang yang dengan menyalahi
undang-undang menembak, membunuh atau mengambil seekor badak kerbau, harimau
belang atau harimau dahan atau sebahagian daripadanya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima belas ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun.
undang-undang menembak, membunuh atau mengambil seekor badak kerbau, harimau
belang atau harimau dahan atau sebahagian daripadanya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima belas ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun.
4. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau
mengambil jenis binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi enam ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam tahun atau kedua-duanya.
mengambil jenis binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya yang tidak matang adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi enam ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam tahun atau kedua-duanya.
5. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau
mengambil jenis betina binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi sepuluh tahun atau kedua-duanya.
mengambil jenis betina binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi sepuluh tahun atau kedua-duanya.
6. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang mengambil atau merosak atau membinasakan sarang atau
telur binatang liar yang diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang
diperlindungi sepenuhnya adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila
disabitkan, didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama
tempuh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.
7. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau mengambil binatang liar yang
diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi atau ada di dalam miliknya
dengan secara tak sah binatang liar yang diperlindungi atau sebahagian
daripadanya atau terofinya atau burung liar yang diperlindungi atau sebahagian
daripadanya atau terofinya (selain daripada binatang liar yang diperlindungi
yang tidak matang atau sebahagiannya atau burung liar yang diperlindungi yang
tidak matang atau sebahagiannya atau binatang liar jenis betina yang
diperlindungi atau sebahagiannya atau burung liar jenis betina yang
diperlindungi atau sebahagian daripadanya) adalah melakukan suatu kesalahan dan
apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
8. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau mengambil binatang liar jenis
betina yang diperlindungi atau burung liar jenis betina yang diperlindungi atau
ada di dalam miliknya dengan secara tak sah binatang liar jenis betina yang diperlindungi
atau sebahagian daripadanya atau burung liar jenis betina yang diperlindungi
atau sebahagian daripadanya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila
disabitkan boleh didenda tidak melebihi enam ribu ringgit atau dipenjarakan
selama tempoh tidak melebihi tiga tahun enam bulan atau kedua-duanya.
9. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau mengambil binatang liar yang
diperlindungi yang tidak matang atau burung liar yang diperlindungi yang tidak
matang atau ada di dalam miliknya dengan secara tak sah binatang liar yang
diperlindungi yang tidak matang atau sebahagian daripadanya atau burung liar
yang diperlindungi yang tidak matang atau sebahagian daripadanya adalah
melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi
tiga ribu lima ratus ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua
tahun atau kedua-duanya.
10. Tiap-tiap orang yang dengan
menyalahi undang-undang mengambil atau merosak atau membinasakan sarang atau
telur binatang liar yang diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi
adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak
melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga
tahun atau kedua-duanya.
11. Tiap-tiap orang yang -
(a) dengan menyalahi undang-undang
menembak, membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar dalam sesuatu
tempat perlindungan hidupan liar;
(b) dengan menyalahi undang-undang
mengambil atau merosak atau membinasakan sarang atau telur binatang liar atau
burung liar dalam sesuatu tempat perlindungan hidupan liar;
(c) dengan menyalahi undang-undang mengganggu atau
mengeluarkan apa-apa kayu atau tumbuhan dalam sesuatu tempat perlindungan
hidupan liar, adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan
(selain daripada apa-apa penalti lain yang diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan
lain), didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh
tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya.
12. (1) Tiap-tiap orang yang-
(a) dengan menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar dalam sesuatu rizab hidupan liar; atau
(b)dengan menyalahi undang-undang mengambil atau merosak atau membinasakan sarang atau telur binatang liar atau burung liar dalam sesuatu rizab hidupan liar, adalah melakukan kesalahan dan boleh, apabila disabitkan (selain daripada apa-apa penalti lain yang diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan lain), didenda tidak melebihi dua ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya.
(a) dengan menyalahi undang-undang menembak, membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar dalam sesuatu rizab hidupan liar; atau
(b)dengan menyalahi undang-undang mengambil atau merosak atau membinasakan sarang atau telur binatang liar atau burung liar dalam sesuatu rizab hidupan liar, adalah melakukan kesalahan dan boleh, apabila disabitkan (selain daripada apa-apa penalti lain yang diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan lain), didenda tidak melebihi dua ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya.
12. (2) Bagi maksud Seksyen ini mana-mana pemburu berlesen
yang memasuki sesuatu rizab hidupan liar tanpa permit yang membenarkannya
berbuat demikian dan melakukan salah satu daripada perbuatan-perbuatan yang diperihalkan
dalam Subseksyen (1) hendaklah disifatkan sebagai telah melakukan suatu
kesalahan menurut Subseksyen itu.
12. (3) Tiap-tiap orang yang menembak,
membunuh atau mengambil binatang liar yang
diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya diantara pukul tujuh setengah malam dan pukul enam setengah pagi adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan (selain daripada apa- apa penalti lain yang diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan lain), didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
diperlindungi sepenuhnya atau burung liar yang diperlindungi sepenuhnya diantara pukul tujuh setengah malam dan pukul enam setengah pagi adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan (selain daripada apa- apa penalti lain yang diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan lain), didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
13. (1) Tiap-tiap orang (sama ada dia
seorang pemburu berlesen atau tidak) yang menembak, membunuh atau mengambil
binatang liar yang diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi kecuali
dalam masa yang dibenar dan ditetapkan oleh Menteri bagi binatang liar yang
diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi yang ditetapkan menurut suatu
perintah yang dibuat di bawah Seksyen 31 (d), adalah melakukan suatu kesalahan
dan boleh, apabila disabitkan (selain daripada apa-apa penalti lain yang
diperuntukkan bagi apa-apa kesalahan lain), didenda tidak melebihi dua ribu
ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau
kedua-duanya.
13. (2) (Dimansuhkan oleh Akta A697)
14. Tiap-tiap orang yang menembak,
membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar
(a) tanpa lesen, permit atau permit
khas untuk berbuat demikian;
(b) dalam musim tutup (binatang liar
yang diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi) yang diisytiharkan bagi
binatang liar yang diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi; atau
(c) lebih daripada bilangan yang
dibenarkan dan diberi kuasa dalam lesen, permit atau permit khas, bagi binatang
liar yang diperlindungi atau burung liar yang diperlindungi, hendaklah
disifatkan sebagai telah dengan menyalahi undang-undang menembak,
membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar itu (yang diperlindungi sepenuhnya atau yang diperlindungi mengikut mana-mana yang berkenaan).
membunuh atau mengambil binatang liar atau burung liar itu (yang diperlindungi sepenuhnya atau yang diperlindungi mengikut mana-mana yang berkenaan).
No comments:
Post a Comment