Sumber : http://www.mmea.gov.my/artikel/Kesalahan%20Di%20Bawah%20Akta%20Kualiti%20Alam%20Sekeliling.pdf
KESALAHAN‐KESALAHAN DI BAWAH AKTA KUALITI
ALAM SEKELILING 1974 (AKTA 127)
Bil Seksyen Kesalahan Hukuman
1. 25(1) Mengeluar, melepas atau meletakkan
apa‐apa benda berbahaya kepada alam
sekeliling, pencemar atau buangan ke dalam
mana‐mana perairan daratan tanpa
suatu lesen.
Denda tidak melebihi RM100,000
atau dipenjara tidak melebihi 5
tahun atau kedua‐duanya dan
denda tambahan tidak lebih
daripada RM1000 sehari bagi tiap‐
tiap hari kesalahan itu diteruskan
selepas disampaikan kepadanya
suatu notis yang diberi oleh Ketua
Pengarah menghendakinya
menmberhentikan perbuatan yang
dinyatakan di dalamnya itu.
2. 27(1) Melepaskan atau menumpahkan
apa‐apa minyak atau campuran yang
mengandungi minyak ke dalam perairan
Malaysia tanpa suatu lesen.
Denda tidak melebihi RM500,000
atau dipenjara tidak lebih 5 tahun
atau kedua‐duanya.
3. 29(1) Melainkan jika dilesen, tiada
seseorang boleh melepaskan benda berbahaya
kepada alam sekeliling, pencemar atau
buangan‐buangan ke dalam perairan
Malaysia dengan melanggar syarat‐syarat
yang boleh diterima yang ditentukan di
bawah seksyen 21.
Denda tidak lebih daripada
RM500,000 atau penjara tidak lebih
daripada 5 tahun atau kedua‐
duanya.
4. 34B
(1) Tiada seorang pun
boleh ‐
(a) menempatkan, meletakkan atau
melupuskan, atau menyebabkan atau
membenarkan ditempatkan, diletakkan atau
dilupuskan, kecuali di
premis yang ditetapkan sahaja,
apa‐apa buangan terjadual di darat
atau ke dalam perairan Malaysia;
(b) menerima atau menghantar, atau
menyebabkan atau membenarkan
diterima atau dihantar apa‐apa buangan
terjadual di dalam atau di luar
Denda tidak melebihi RM500,000
atau dipenjara tidak melebihi 5
tahun atau
kedua‐duanya.Malaysia; atau
(c) mentransit atau menyebabkan atau
membenarkan ditransit buangan
terjadual,
tanpa terlebih dahulu mendapat apa‐apa
kelulusan daripada Ketua Pengarah
Kualiti Alam Sekeliling.
2 OGOS 2010
Disediakan oleh : Ahmat faizal bin Abas
206080
Kerajaan merupakan nadi utama pergerakan dan pentadbiran bagi sesebuah negara. Bagi isu besar seperti pencemaran alam sekitar turut menjadi agenda utama yang kepada kerajaan untuk mengatasinya demi kesejahteraan hidup rakyat bagi sesebuah negara. alam sekitar yang tidak tercemar dapat melahirkan masyarakat yang sihat dari segi fizikal dan mental. Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) merupakan kementerian yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara alam sekitar dari dicemari dan memulihara alam sekitar yang tercemar. Selain itu Kementerian pelajaran turut memainkan peranan bagi mendidik pelajar-pelajar sekolah untuk mencintai alam sekitar dan berusaha untuk melindunginya.
Melalui langkah penguatkuasaan undang-undang Jabatan Alam Sekitar (JAS) merupakan jabatan di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) yang memainkan peranan untuk mempertingkatkan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang menyekat pencemaran dari punca tetap (point sources) (dengan izin). Efluen dan sisa kumbahan daripada industri dan loji-loji pengolahan kumbahan perlu dirawat terlebih dahulu dan mematuhi had yang ditetapkan di bawah Akta berkenaan dan peraturan-peraturan berkaitan sebelum dilepaskan. Di samping itu, Rondaan oleh pegawai Jabatan Alam Sekitar patut diperbanyakkan, Para pengusaha terutama pengusaha kilang secara besar-besaran patutlah mendapatkan nasihat daripada Jabatan Alam Sekitar(JAS) sebelum sesuatu operasi perindustrian dijalankan. Selain itu, Bagi masalah pencemaran air yang melibatkan pencemaran sungai Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) juga diberikan peranan oleh NRE untuk mengambil tindakan bagi mensyaratkan semua premis makanan dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memasang Sistem Penapis Sisa Makanan (Food, Oil & Grease Trap) untuk menghalang sisa makanan, minyak dan gris disalurkan terus memasuki sungai dan mencemarkannya dan melaksanakan program ‘Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Sungai’ untuk mempertingkatkan kualiti air sungai dan mengambil tindakan undang- undang terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan mencemarkan sungai, sekiranya disabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 25 (3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, iaitu denda tidak lebih daripada RM 100,000.00 atau penjara untuk tempoh tidak lebih daripada 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Denda tambahan juga pada kadar tidak lebih daripada RM 1000.00 boleh dikenakan bagi tiap-tiap hari kesalahan yang diteruskan selepas suatu notis yang menghendakinya menghentikan perbuatan tersebut disampaikan kepadanya. Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) yang juga di bawah NRE telah ditugaskan untuk menjaga hutan negara yang telah diwartakan sebagai hutan simpan. Jabatan ini memainkan peranan penting untuk menjaga hutan dari diterokai dengan haram dan berleluasa yang akhirnya akan menyebabkan pencemaran tanah, pencemaran air dan udara. Tindakan yang diambil oleh Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) seperti tindakan undang-undang yang di kenakan terhadap pesalah-pesalah yang melakukan pembalakan secara haram, penerokaan hutan simpan dengan haram dan melakukan pembakaran terbuka adalah usaha yang harus di teruskan .
Kementerian pelajaran bersama-sama Jabatan Alam Sekitar(JAS) telah menganjurkan kempen untuk melindungi alam sekitar di mana ia adalah sesuatu yang sihat dan amat berfaedah kepada masyarakat. Antara kempen-kempen yang melindungi alam sekitar ialah kempen cintai lah sungai kita, kempen kitar semula, sahabat alam, Pameran Alam Sekitar dan sebagainya. Misalnya, pameran alam sekitar yang dimaksudkan di sini ialah pameran segala bahan yang berkaitan dengan isu pencemaran. Pameran ini boleh dilakukan di sekolah-sekolah dan juga tempat-tempat awam seperti perpustakaan awam. Pameran ini bolehlah merangkumi isu-isu alam sekitar, sebab-sebab pencemaran, kesan-kesannya dan apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan kadar pencemaran. Pameran sebegini boleh meningkatkan kesedaran dan mengajar masyarakat untuk melindungi alam sekitar. Selain itu, Jabatan Alam Sekitar(JAS) juga telah merupakan satu program pemantauan, pelaksanaan dan maklum balas keberkesanan aktiviti dan yang paling penting penglibatan secara hands-on atau fizikal oleh anggota masyarakat untuk membantu agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membanteras kegiatan-kegiatan yang merosakkan atau mencemarkan alam sekitar yang dikenali sebagai program rakan alam sekitar.
Kesimpulannya, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mengatasi pencemaran terhadap alam sekitar seperti penguatkuasaan undang-undang, kempen-kempen kesedaran,pameran yang berkaitan dengan alam sekitar dan sebagainya. Namun, usaha-usaha kerajaan itu ibarat mencurah air kedaun keladi tanpa disokong oleh pihak-pihak (NGO) dan masyarakat di negara ini.
206080
Kerajaan merupakan nadi utama pergerakan dan pentadbiran bagi sesebuah negara. Bagi isu besar seperti pencemaran alam sekitar turut menjadi agenda utama yang kepada kerajaan untuk mengatasinya demi kesejahteraan hidup rakyat bagi sesebuah negara. alam sekitar yang tidak tercemar dapat melahirkan masyarakat yang sihat dari segi fizikal dan mental. Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) merupakan kementerian yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara alam sekitar dari dicemari dan memulihara alam sekitar yang tercemar. Selain itu Kementerian pelajaran turut memainkan peranan bagi mendidik pelajar-pelajar sekolah untuk mencintai alam sekitar dan berusaha untuk melindunginya.
Melalui langkah penguatkuasaan undang-undang Jabatan Alam Sekitar (JAS) merupakan jabatan di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) yang memainkan peranan untuk mempertingkatkan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang menyekat pencemaran dari punca tetap (point sources) (dengan izin). Efluen dan sisa kumbahan daripada industri dan loji-loji pengolahan kumbahan perlu dirawat terlebih dahulu dan mematuhi had yang ditetapkan di bawah Akta berkenaan dan peraturan-peraturan berkaitan sebelum dilepaskan. Di samping itu, Rondaan oleh pegawai Jabatan Alam Sekitar patut diperbanyakkan, Para pengusaha terutama pengusaha kilang secara besar-besaran patutlah mendapatkan nasihat daripada Jabatan Alam Sekitar(JAS) sebelum sesuatu operasi perindustrian dijalankan. Selain itu, Bagi masalah pencemaran air yang melibatkan pencemaran sungai Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) juga diberikan peranan oleh NRE untuk mengambil tindakan bagi mensyaratkan semua premis makanan dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memasang Sistem Penapis Sisa Makanan (Food, Oil & Grease Trap) untuk menghalang sisa makanan, minyak dan gris disalurkan terus memasuki sungai dan mencemarkannya dan melaksanakan program ‘Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Sungai’ untuk mempertingkatkan kualiti air sungai dan mengambil tindakan undang- undang terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan mencemarkan sungai, sekiranya disabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 25 (3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, iaitu denda tidak lebih daripada RM 100,000.00 atau penjara untuk tempoh tidak lebih daripada 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Denda tambahan juga pada kadar tidak lebih daripada RM 1000.00 boleh dikenakan bagi tiap-tiap hari kesalahan yang diteruskan selepas suatu notis yang menghendakinya menghentikan perbuatan tersebut disampaikan kepadanya. Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) yang juga di bawah NRE telah ditugaskan untuk menjaga hutan negara yang telah diwartakan sebagai hutan simpan. Jabatan ini memainkan peranan penting untuk menjaga hutan dari diterokai dengan haram dan berleluasa yang akhirnya akan menyebabkan pencemaran tanah, pencemaran air dan udara. Tindakan yang diambil oleh Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) seperti tindakan undang-undang yang di kenakan terhadap pesalah-pesalah yang melakukan pembalakan secara haram, penerokaan hutan simpan dengan haram dan melakukan pembakaran terbuka adalah usaha yang harus di teruskan .
Kementerian pelajaran bersama-sama Jabatan Alam Sekitar(JAS) telah menganjurkan kempen untuk melindungi alam sekitar di mana ia adalah sesuatu yang sihat dan amat berfaedah kepada masyarakat. Antara kempen-kempen yang melindungi alam sekitar ialah kempen cintai lah sungai kita, kempen kitar semula, sahabat alam, Pameran Alam Sekitar dan sebagainya. Misalnya, pameran alam sekitar yang dimaksudkan di sini ialah pameran segala bahan yang berkaitan dengan isu pencemaran. Pameran ini boleh dilakukan di sekolah-sekolah dan juga tempat-tempat awam seperti perpustakaan awam. Pameran ini bolehlah merangkumi isu-isu alam sekitar, sebab-sebab pencemaran, kesan-kesannya dan apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan kadar pencemaran. Pameran sebegini boleh meningkatkan kesedaran dan mengajar masyarakat untuk melindungi alam sekitar. Selain itu, Jabatan Alam Sekitar(JAS) juga telah merupakan satu program pemantauan, pelaksanaan dan maklum balas keberkesanan aktiviti dan yang paling penting penglibatan secara hands-on atau fizikal oleh anggota masyarakat untuk membantu agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membanteras kegiatan-kegiatan yang merosakkan atau mencemarkan alam sekitar yang dikenali sebagai program rakan alam sekitar.
Kesimpulannya, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mengatasi pencemaran terhadap alam sekitar seperti penguatkuasaan undang-undang, kempen-kempen kesedaran,pameran yang berkaitan dengan alam sekitar dan sebagainya. Namun, usaha-usaha kerajaan itu ibarat mencurah air kedaun keladi tanpa disokong oleh pihak-pihak (NGO) dan masyarakat di negara ini.
Isu-Isu Alam Sekitar
Ramai orang kini
sedar tentang kemerosotan alam sekitar. Bagi tempat-tempat tertentu kemerosotan
alam sekitar telah mencapai krisis dan boleh dianggap sebagai bencana. Sebagai
contohnya, kebocoran loji nuclear di Chernoby, Ukraine ( dulunya dalam kesatuan
Soviet ) telah merosakkan alam sekitarnya tanpa dapat diperbaiki dan masih
menjadi ancaman kepada penduduk sekitar dan alam sekeliling. Media massa sering
membawa berita tentang aspek kemerosotan alam sekitar alam sekitar, dan tidak kurang
juga orang perseorangan menyuarakan tentang keadaan alam sekitar itu dalam
media tersebut. Antara perkara yang diberi perhatian termasuklah keadaan
pencemaran di Bandar-bandar besar, kesesakan lalu lintas di Bandar, banjir
kilat, pencemaran air, pencemaran udara, bunyi dan tanah tanih.Selain itu,
penebangan hutan tak terkawal dan kepupusan pelbagai spesis flora dan fauna
juga turut diberi perhatian.
Sememangnya tidak
dapat dinafikan bahawa pembangunan adalah amat penting untuk kemajuan sesebuah
negara. Namun pembangunan yang tidak mengambil kira ataupun tidak diseimbangkan
dengan kemampuan alam sekitar sudah semestinya akan menyebabkan konsep
pembangunan berterusan tidak dapat direalisasikan. Akibatnya bukan hanya
generasi ini sahaja yang akan mengalami masalah tetapi generasi masa depan akan
menwarisi masalah yang diwujudkan pada masa ini. Oleh itu, timbullah pelbagai
isu dan masalah berkenaan kualiti alam sekitar yang semakin merosot dan
diburukkan lagi dengan pelbagai kelemahan dan kekangan dalam menangani isu dan
masalah tersebut.
Pelbagai usaha untuk
menangani isu-isu alam sekitar telah dilakukan sama ada oleh kerajaan, pihak
swasta dan masyarakat sendiri melalui cara perundangan dan bukan perundangan
namun hasilnya tetap tidak memuaskan. Keadaan ini disebabkan oleh pelbagai
kelemahan dan kekangan dalam melaksanakan langkah-langkah tersebut. Adalah
diharapkan tugasan yang dijalankan ini dapat mengenal pasti kekangan dan
masalah tersebut dan seterusnya mencadangkan cara penyelesaian yang lebih baik
dan berkesan untuk isu-isu tersebut.
MASALAH KETEGASAN DAN PELAKSANAAN
Keberkesanan kaedah
kawalan alam sekitar bergantung pada setakat mana kawalan-kawalan itu mencukupi
dan memandai. Apakah kawalan-kawalan itu merangkumi segala aspek permasalahan
alam sekitar, termasuk segala bentuk bentuk pencemaran dan keutuhan sumber
alam. Pengawalan bukan semata-mata terhadap masalah yang telah serius tetapi
juga turut merangkumi segala bentuk pencemaran walaupun masih dalam peringkat
yang tidak membimbangkan dan juga segala kemungkinan kemusnahan terhadap alam
sekitar yang akan berlaku juga perlu diambil kira. Di Malaysia, peruntukkan
undang-undang adalah merangkumi hampir segala aspek tentang alam sekitar namun
adalah menjadi satu trend bagi pihak berkuasa untuk menumpukan kawalan ke atas
masalah-masalah alam sekitar yang telah serius dan mendapat perhatian dan
meminggirkan masalah-masalah yang biasa. Namun pihak berkuasa tidak boleh
dipersalahkan kerana untuk melakukan kawalan yang menyeluruh memerlukan kos
yang tinggi. Oleh itu, pihak swasta dan masyarakat secara amnya perlu
mengeluarkan sedikit wang dan tenaga untuk membantu pihak berkuasa menjalankan
kawalan menyeluruh ke atas alam sekitar dan tidak mengharapkan pihak kerajaan
semata-mata..
Masalah seterusnya
ialah dari segi ketegasan langkah-langkah kawalan yang telah diambil. Apakah
peraturan-peraturan yang dibuat dalam bentuk penetapan tingkat piawaian
misalnya, sudah cukup tegas dan sesuai dengan tingkat yang boleh menjamin
kesihatan, atau apakah tingkat tersebut sudah cukup tinggi sesuai dengan
tingkat penetapan yang telah dibuat oleh badan antarabangsa seperti Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO) atau Amerika Syarikat. Begitu juga apakah cukai
pencemaran atau denda yang dikenakan itu sudah cukup tinggi sehingga ia boleh
dijadikan daya penggerak utama bagi menggelakkan pencemaran. Soalan seterusnya
ialah dari segi pelaksanaannya. Apakah semua program dan penetapan yang telah
dibuat itu dapat dijalankan sepenuhnya?
Masalah ini akan
diulas lebih lanjut dalam kelemahan penguatkuasaan tetapi dari segi umumnya
tingkat piawaian pengurusan alam sekitar di negara ini ada yang telah mencapai
standard antarabangsa dan ada yang belum. Sebagai contoh, sistem pembekalan air
di Malayisa telah memenuhi piawaian WHO ( sumber: Majalah MASSA ) namun
pengurusan alam sekitar di Malaysia masih dikritik masyarakat antarabangsa
kerana lebih mengutamakan pembangunan. Tentang denda dan undang-undang yang
ada, secara keseluruhan ia masih belum mampu membendung pencemaran di tahap
yang dikehendali dan bukan semua program yang dirancang dapat dilaksanakan
kerana pelbagai masalah dan kekangan. Contohnya program kitar semula yang
bermula awal tahun 2000 semakin terpinggir kerana tiada sambutan daripada
masyarakat selain daripada kesukaran mewujudkan pusat kitar semula di setiap
daerah dan kawasan.
KEKANGAN POLITIK DAN EKONOMI
Masalah alam sekitar
berkait rapat dengan masalah ekonomi dan seterusnya kekukuhan politik
pemerintah pemerintah. Keutamaan yang diberikan terhadap penjagaan alam sekitar
bermakna sedikit sebanyak akan menyekat dan menjejaskan prestasi ekonomi.
Ketidakstabilan ekonomi negara akan menyebabkan kemerosotan sokongan rakyat
terhadap parti pemerintah. Kerajaan pusat dan negeri memerlukan sumber kewangan
yang besar bagi projek-projek pembangunan. Oleh itu, projek-projek pembangunan
lebih diutamakan daripada kepentingan alam sekitar. Beberapa contoh dapat
dilihat. Pembinaan lebuh raya Karak-Kuala Lumpur telah menyebabkan pencemaran
Sungai Gombak dan perlahan-lahan menjadikannya sebagai kawasan paya yang tidak
berguna . Pembinaan jalan raya Relau-Balik Pulau telah merosakkan tanaman di
enam buah kampong di daerah Relau dan Balik Pulau.
Selain itu,
keanggotaan dalam Majlis Kualiti Alam Sekitar ( sebarang peraturan alam sekitar
yang akan dibuat dirujukkan kepadanya) juga gagal untuk mencerminkan penyertaan
rakyat. Daripada sembilan perwakilan yang terdapat di dalamnya tiada satupun
daripada rakyat awam atau daripada mana-mana badan bukan berkepentingan
kerajaan. Cuma seorang sahaja yang dilantik daripada kalangan kakitangan
akademik universiti. Perwakilan yang seperti itu sudah tentu akan lebih
memberatkan kepada priority pembangunan ekonomi. Oleh itu, segala candangan dan
nasihat daripada perwakilan majlis ini kepada Menteri berkenaan juga tidak
mungkin berada dalam tingkat mendesak khususnya daripada keperluan piawaian
yang tegas. Oleh itu, adalah penting agar keanggotaan dalam Majlis ini dinilai
semula atau mempunyai beberapa pemerhati daripada golongan orang awam agar
segala keputusan dan tindakan yang diambil oleh Majlis ini tidak mengutamakan
kepentingan ekonomi semata-mata. Prinsip ‘check and balance’ yang diamalkan
oleh perlanan sistem pemerintahan negara yang terdiri daripada tiga cabang
utama iaitu eksekutif, legislative dan kehakiman boleh diguna pakai dalam hal
ini.
Penguatkuasaan denda
terhadap pihak yang melakukan pencemaran juga mempunyai kaitan dengan
kepentingan ekonomi. Jumlah denda yang tinggi kepada pengilang bermakna ia akan
menjejaskan aktiviti kilang tersebut. Keluaran mungkin akan dikurangkan atau
harga barang keluaran kilang berkenaan akan dikurangkan. Ini menyebabkan pihak
berkuasa berkecenderungan mengenakan denda yang sedikit bagi kesalahan yang
besar. Misalnya, pada bulan Februari 1982, Hotel Holiday Inn telah didenda Cuma
RM 300 kerana mencemarkan air laut di Batu Feringgi disebabkan pelepasan najis
tak sempurna dan sisa-sisa air buangan. Pada tahun 1981 pula, sebuah kilang di
Kedah telah didenda RM 500 kerana mencemar Sungai Tawar dan Sungai Kangar.
Jika dilihat daripada
contoh-contoh ini, hukuman yang dikenakan adalah amat tidak berpatutan dengan
peruntukkan yang ada. Hukuman bagi pelepasan buangan ke laut ialah denda tidak
lebih RM 10000 dan penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya. Manakala
hukuman bagi pencemaran perairan daratan ialah denda tidak lebih RM 10 000,
penjara tak lebih dua tahun atau kedua-duanya dan denda tambahan RM 1000 sehari
bagi kesalahan yang diteruskan selepas mendapat notis daripada Ketua Pengarah
untuk menghentikanya. Di sini, banyak faktor boleh dilihat iaitu kelemahan
penguatkuasaan, unsur korupsi dan sebagainya yang menyebabkan masalah ini.
Tetapi masalah ini juga tidak dapat lari daripada jangkaan bahawa pihak
berkuasa lebih mengutamakan kepentingan ekonomi semata-mata dengan berlembut
dengan pihak yang bersalah. Denda yang dikenakan ini hanyalah merupakan derma
daripada pencemar yang sedikitpun tidak akan memberi sebarang pengajaran kepada
mereka. Mereka akan terus melakukan pencemaran dan membayar denda yang kecil.
Selain itu, berlaku
penindihan kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan Negeri dalam isu-isu dan
hal berkaitan dengan alam sekitar. Peruntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan
dan Negeri berkenaan sumber dan hal-hal alam sekitar adalah jelas. Perundangan
subsidiari sama ada undang-undang jenayah dan sivil yang dibuat oleh Kerajaan
Persekutuan dan negeri adalah mengikut garis panduan Perlembagaan masing-masing
kerana ia merupakan undang-undang yang tertinggi. Kerajaan Persekutuan dalam
usahanya untuk mewujudkan undang-undang yang seragam antara negeri telah
meluluskan undang-undang berkaitan alam sekitar yang dapat digunakan di semua
negeri. Langkah ini diterima di semua negeri di semenanjung namun keseragaman
ini tidak dapat dicapai di Sabah dan Sarawak kerana kedua buah negeri ini
mempunyai peruntukkan khas dalam Perlembagaan Persekutuan. Sebagai contoh,
tiada pindaaan yang boleh dibuat dalam Perlembagaan Persekutuan yang berkait
dengan hal ehwal kedua buah negeri seperti hal- hal perundangan negeri, bidang
kuasa Mahkamah Tinggi, agama dan adat istiadat kedua buah negeri tanpa
persetujuan Yang Dipertua Negeri Sabah atau Sarawak.
Selain itu, Jabatan
Alam Sekitar yang merupakan agensi persekutuan di bawah Kementerian Sumber Asli
dan Alam Sekitar tiada kawalan menyeluruh berkaitan dengan sumber-sumber alam
sekitar. Hal berkaitan dengan dengan tanah, hutan, sumber air , kawasan
Kerajaan tempatan, perikanan and pertanian adalah di bawah bidang kuasa
Kerajaan Negeri seperti yang diperuntukkan dalam Jadual Kesembilan, Senarai Negeri
, Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, konflik sering berlaku antara Kerajaan
Persekutuan dan Negeri berkaitan dengan pengurusan alam sekitar.
Di dalam kes
pemuliharaan alam sekitar, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan Akta Kualiti
Alam Sekeliling ( Pindaan ) 1985 merupakan akta-akta yang digubal dan
diluluskan oleh kerajaan Persekutuan tetapi pengurusan sumber alam sekitar
masih dalam kawalan Kerajaan Negeri. Kejayaan Akta-akta tersebut bergantung
kepada kerjasama erat antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Namun
kadang kala kerjasama ini susah dicapai jika berkait dengan kepentingan
kedua-dua buah pihak seperti dalam kes pembalakan di Endau- Rompin.
Di bawah Rancangan
Malaysia Ketiga (1976-1980) Hutan Simpan Endau-Rompin akan dijadikan Taman
Negara. Taman Negara ini terdiri daripada kawasan seluas 500 000 ekar dan
termasuk 90 000 ekar di Pahang dan 120 000 ekar di Johor. Pada tahun kedua
Rancangan ini, Kerajaan Negeri Pahang telah menggunakan 30 000 ekar daripada
kawasan tersebut untuk pembalakan. Sebalik pelbagai bantahan daripada badan
bukan kerajaan dan orang awam, kerajaan Negeri menyatakan mereka amat
memerlukan hasil daripada pembalakan tersebut. Walaupun mendapat pelbagai
tentangan dan perhatian daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Pahang
bercadang mengeluarkan lebih banyak lesen pembalakan. Hal ini hanya dapat
diselesaikan selepas pilihan raya pada tahun 1978 di mana Menteri Besar Pahang
yang baru dilantik.
Kes Endau-Rompin
merupakan contoh pertelingkahan kepentingan antara kerajaan Persekutuan dengan
Kerajaan Negeri. Masalah pertelingkahan kepentingan dan pertindihan kuasa akan
tetap berlaku kerana masing-masing mempunyai hak untuk menguruskan
sumber-sumber alam sekitar seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan
Persekutuan. Peruntukkan tersebut bukanlah buruk atau membebankan kerana ia
bertujuan mengimbangi kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri di
dalam sistem pemerintah negara yang berbentuk persekutuan. Namun ia tetap
mempunyai kelemahannya seperti yang telah dinyatakan. Dengan membuat pindaan
kepada Perlembagaan Persekutuan ia dapat menyelesaikan masalah tersebut tetapi
mewujudkan juga masalah baru seperti kuasa mutlak berada di tangan Kerajaan
Persekutuan dan tiadanya imbangan kuasa dalam pemerintahan negara.
Namun, langkah
terbaik dalam hal ini ialah meminda Perlembagaan Persekutuan dengan memberi
kuasa sepenuhnya kepada Kerajaan Persekutuan untuk menguruskan sumber dan
hal-ehwal alam sekitar namun adalah penting memasukkan peruntukkan melantik
badan yang bebas untuk mengawasi tindakan kerajaan dalam menguruskan alam
sekitar. Hanya dengan cara ini masalah pertindihan kuasa dan pertelingkahan
dapat diselesaikan di samping memastikan Kerajaan Persekutuan tidak bertindak
sesuka hati dalam pengurusan alam sekitar negara dengan melantik badan
pemerhati bebas untuk mengawasi mereka. Sesungguhnya, jika pihak kerajaan
betul-betul mengutamakan alam sekitar mereka haruslah megetepikan kepentingan
politik dan ekonomi dan melaksanakan pembangunan terancang ( substainable
development) seperti yang diperuntukkan dalam rancangan Malaysia Ketiga hingga
kini ( Rancangan Malaysia Ke- 9 ).
Tentang masalah
melaksanakan undang-undang persekutuan di Sabah dan Sarawak kerana kedua buah
negeri ini mempunyai keistimewaan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Kerajaan
Negeri kedua buah negeri perlu juga mengambil kira kebaikkan undang-undang
tersebut terhadap pembangunan alam sekitar di negeri masing-masing. Tiada
salahnya mengguna pakai undang-undang tersebut dengan menggubal undang-undang
yang sama dengan undang-undang tersebut dan menguatkuasakannya di negeri
masing-masing jika ia betul-betul merupakan pilihan terbaik disebabkan kekangan
yang ada untuk menggunakan undang-undang persekutuan.
Tetapi masalah yang
ada kini ialah kedua buah negeri terlalu mengikut telunjuk Kerajaan Persekutuan
dalam melaksanakan sesuatu projek sambil mengabaikan kepentingan alam sekitar.
Contohnya, Pembinaaan Empangan Bakun di Sarawak banyak menjejaskan ekosistem
alam sekitar. Kerajaan negeri dalam hal ini perlu menggunakan kuasa mereka
seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk tidak
membenarkan projek ini pada awalnya jika mereka betul-betul mengutamakan
kepentingan dan pengurusan alam sekitar.
MASALAH BIDANG KUASA DAN HIERARKI JABATAN ALAM SEKITAR (JAS)
Jabatan Alam Sekitar
(JAS) ditubuhkan pada tahun 1975 untuk menguatkuasakan Akta Kualiti Alam
Sekeliling 1974 dan diketuai oleh Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekeliling yang
mempunyai bidang kuasa tertentu dalam mentadbir pengurusan alam sekitar di
bawah Akta tersebut. Jabatan ini merupakan salah satu agensi kerajaan di bawah
Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar ( kini Kementerian Sumber Asli
dan Alam Sekitar ).
Bidang kuasa JAS
adalah terhad. Dalam hal-hal penentuan keputusan dan program, JAS tidak dan
kurang berperanan. Ia cuma sebagai badan penasihat yang nasihatnya tidak
semestinya akan diterima. Kementerian sendiri dalam usaha untuk memajukan
penyelidikan sains misalnya penyelidikan dan kegunaan atom dari segi keputusan
dan perancangannya tidak pun meminta dan mengambil kira pandangan JAS,
sedangkan kedua-dua bahagian ini berada dalam Kementerian yang sama. Di sini
jelas bahawa peranan JAS hanyalah kepada pelaksanaan peraturan alam sekitar
yang tertentu sahaja, itu pun setelah berlakunya kerosakkan. Sekiranya dalam
kementerian yang sama JAS tidak atau kurang mempunyai kuasa untuk menyertai
proses membuat keputusan, maka apatah lagi dalam Kementerian lain atau
jabatan-jabatan luar daripada kementerian ini.
Masyarakat cenderung
menyalahkan Jabatan Alam sekitar apabila berlaku satu pencemaran yang serius
kerana tidak mengambil langkah awal mencegahnya. Apakah daya Jabatan ini untuk
melaksanakan langkah pencegahan awal jika tidak mendapat sokongan dan kerjasama
daripada Kementeriannya sendiri. Jabatan boleh mengesyorkan mengambil tindakan
awal untuk mencegah sesuatu pencemaran daripada berlaku namun jika Kementerian
sendiri tidak menyokong tindakan mereka dan meluluskannya serta lebih
mengutamakan pembangunan fizikal semata-mata, cadangan itu hanya tinggal
cadangan tanpa pelaksanaan. Masyarakat perlu sedar bahawa kakitangan JAS hanya
makan gaji dengan kerajaan dan tidak mampu mengingkari arahan majikan sendiri.
Oleh itu, JAS tidak sepatutnya disalahkan seratus peratus apabila berlaku pencemaran
alam sekitar yang serius.
Contoh masalah yang
mungkin timbul antara JAS dan Kementerian ialah pihak Kementerian membenarkan
pembalakan di sesuatu kawasan dan JAS berpendapat pembalakan tersebut akan
memberi kesan yang serius kepada alam sekitar. Jika Kementerian tetap dengan
keputusannya JAS tidak mampu menghalang kerana Kementerian dan pihak kerajaan
mempunyai autoriti dalam hal ini. Oleh itu, Kementerian Sumber Asli dan Alam
Sekitar melalui Menterinya Datuk Seri Adenan Satem perlu peka terhadap perkara
ini dan mengambil kira penglibatan dan pendapat JAS sebelum membuat sesuatu
keputusan agar objektif pembangunan terancang dapat dicapai.
Selain itu, beberapa
kelemahan lain wujud dalam JAS dalam melindungi dan meningkatkan mutu alam
sekitar, misalnya tidak terdapat unit-unit penguatkuasa khas iaitu
pegawai-pegawai dalam setiap unit ( unit pencemaran air, udara dan sebagainya)
yang bertanggungjawab untuk memastikan pelaksanaan peraturan. Yang ada cuma
perbincangan perbincangan antara JAS dengan unit-unit tersebut sahaja. Untuk menyelesaikan
masalah ini dan melancarkan penguatkuasaan, adalah wajar dilantik seorang
pegawai bagi setiap unit penguatkuasaan agar dapat menyelia dan merancang
setiap tindakan unit tersebut.
Pertindihan kuasa
antara bidang kuasa pengurusan alam sekitar antara Kerajaan Persekutuan dan
Kerajaan Negeri juga merumitkan kerja JAS. Sebahagian besar sumber alam sekitar
yang sepatutnya berada dalam pemantauan JAS adalah di bawah bidang kuasa
kerajaan Negeri seperti tanah, air dan hutan. Oleh itu, mungkin timbul isu JAS
tidak dibenarkan menjalankan tugas mereka oleh Kerajaan Negeri kerana tindakan
mereka melibatkan bidang kuasa Kerajaan Negeri. Sebagai contoh, terdapat sebuah
kilang membuang bahan buangan ke dalam sungai dan JAS hendak mengambil tindakan
terhadap mereka. Namun mereka memberikan surat daripada Kerajaan Negeri yang
membenarkan perbuatan tersebut. Dalam hal ini, JAS akan berada dalam dilema
sama ada mengambil tindakan atau tidak kerana perkara tersebut berada di bawah
bidang kuasa Kerajaan Negeri. Dalam keadaan ini, JAS perlu melaksanakan tugas
mereka kerana mereka mempunyai hak di bawah Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
dan jika perkara ini dibawa ke mahkamah, mahkamah perlu memainkan peranan dalam
menyelesaikannya.
Namun pertindihan
kuasa ini juga mempunyai kebaikkan di mana kerajaan tempatan yang juga
mempunyai kuasa dalam pengurusan alam sekitar boleh membantu JAS dalam
penguatkuasaan. Kerjasama ini sudah tentunya membawa lebih banyak kebaikkan
daripada bertelingkah tentang pertindihan kuasa yang ada. Selain itu, kerjasama
juga boleh dibuat dengan agensi penguatkuasa yang lain seperti Jabatan
Pengangkutan Jalan, Jabatan Perikanan, Jabatan Perhutanan, Pejabat Daerah dan
Tanah dan Jabatan Kesihatan.
MASALAH KAKITANGAN
Masalah utama yang
dihadapi oleh Jabatan Alam Sekitar dalam menguatkuasakan Akta Kualiti Alam
Sekitar adalah dari segi masalah kakitangan organisasi iaitu berkaitan dengan
pengambilan kakitangan untuk mengisi jawatan kosong. Oleh sebab kakitangan yang
ada tidak mencukupi untuk menjalankan segala aktiviti yang berkaitan dengan
penguatkuasaan peraturan yang ditetapkan di bawah akta tersebut, maka jawatan
kosong ini perlu diisi.
Pada peringkat awal
pelaksanaan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, pejabat-pejabat JAS yang
mentadbirkan Akta ini memang telah menduga bahawa masalah perjawatan akan wujud
dan dijangka bahawa akta ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua atau
tiga tahun sebelum dapat dilaksana dan dikuatkuasakan sepenuhnya. Pada tahun
1974 dan 1975, tugas-tugas untuk menyelengarakan penubuhan JAS sebagai agensi
yang akan mentadbirkan akta ini dan masalah pentadbirannya terpaksa
dikendalikan oleh hanya dua orang Pegawai Tadbir Diplomatik (P.T.D ) serta
tanpa kakitangan pembantu yang tetap. Sehingga tahun 1975, kedudukan
kepegawaian di Jabatan Alam Sekitar masih lagi serius dengan beberapa
kekosongan jawatan berlaku pada peringkat yang lebih kanan. Daripada sejumlah
25 jawatan yang ada cuma 13 jawatan sahaja yang terisi.
Pegawai-pegawai
teknikal hanya diperoleh pada peringkat rendah mulai dari bulan Mei 1975.
Sungguhpun Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Jabatan Perkhidmatan Awam telah
berusaha mencari calon yang berkelayakan untuk memenuhi jawatan-jawatan
tersebut tetapi masih tidak dapat dipenuhi kerana ketiadaan calon yang sesuai
dalam bidang yang berkaitan. Oleh yang demikian, program kerja yang menyeluruh
tentang langkah-langkah kawalan dan kerja-kerja perancangan tidak dapat
dijalankan secara sistematik dan sempurna sepertimana yang diharapkan.
Masalah kekurangan
kakitangan ini sedikit sebanyak sudah pasti menjejaskan kejayaan pelaksanaan
Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. Contohnya dalam aktiviti kajian dasar untuk
menentukan pencemaran air pada tahun 1980, hanya dua kajian dasar sahaja dapat
dijalankan berbanding lapan kajian yang dicadangkan. Ini disebabkan oleh
kekurangan kakitangan pada awal tahun berkenaan.
Berdasarkan statistik
yang dikemukakan, ia adalah statistik pada 25- 30 tahun dulu. Jadi apakah
keadaannya sekarang? Sehingga kini masalah kakitangan yang tidak mencukupi
masih menjadi masalah bagi JAS dalam melaksanakan penguatkuasaan dan
perancangan. Walaupun JAS mempunyai pejabat di setiap negeri, pegawai
penguatkuasa masih belum mencukupi. Masalah ini mungkin berpunca daripada
pembiayaan yang tidak mencukupi daripada Kerajaan Persekutuan dan masalah ini
juga berlaku pada agensi penguatkuasa yang lain.
Melihat kepada
masalah ini yang masih belum selesai sejak Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
mula berkuatkuasa, ia menunjukkan kelemahan daripada pihak kerajaan dan negeri
dalam menguatkuasakan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar. Keadaan ini
juga jelas menunjukkan ketidaksungguhan pihak terbabit dalam melindungi alam
sekitar dan melaksanakan pembangunan terancang seperti yang telah dinyatakan
dalam pelan Rancangan Malaysia Ketiga hingga sekarang. Oleh itu, masalah ini
perlu diselesaikan segera dengan mengambil sumber tenaga yang diperlukan untuk
Jabatan Alam Sekitar dan jabatan penguatkuasa yang lain agar masalah ini tidak
berlarutan dan undang-undang yang ada dapat dikuatkuasakan dengan lebih
berkesan di samping perancangan pembangunan alam sekitar yang lebih baik.
Namun janganlah
mengambil mereka yang tidak berkelayakan atau tidak berminat dengan isu alam
sekitar untuk memenuhkan jawatan yang kosong. Adalah lebih baik menanamkan dulu
sikap yang betul kepada mereka yang dilantik agar mereka tidak menjalankan
tugas dengan sambil lewa.
MASALAH KOS PENGURUSAN
Dalam Rancangan
Malaysia Ketiga ( 1976-1980) , JAS telah mendapat peruntukan perbelanjaan
pembangunan awam berjumlah RM 40 juta dan jumlahnya telah merosot kepada RM 36
juta dalam Rancangan Malaysia Keempat, walaupun keperluan penjagaan alam
sekitar semakin mendesak. Jika dibandingkan jumlah peruntukan perbelanjaan
pembangunan awam, peratusnya adalah terlalu kecil, tidak melebihi 2 peratus
dalam kedua-dua rancangan tersebut. Walaupun begitu peruntukan kendalian JAS
terus meningkat melebihi 10 kali ganda antara tahun 1976-1985, ini khususnya
disebabkan oleh bilangan kakitangan JAS yang semakin meningkat.
Bagi buangan kotoran
kumbahan domestik, JAS telah menetapkan buangan sebanyak 50 mg/1 BOD ke sungai
yang tidak digunakan bagi pembekalan air dan 20 mg/1 bagi sungai yang digunakan
bagi sumber pembekalan air. Kajian menunjukkan bahawa untuk mencapai matlamat
antara 2-20 mg/1 ia memerlukan perbelanjaan pelaburan sebanyak RM 2.71 billion.
Jumlah ini terlalu besar dan tentunya menyukarkan bagi pihak kerajaan membuat
keputusan segera ke atasnya. Pungutan dan pelupusan sampah sarap pepejal
dikatakan melibatkan kos purata pada tahun 1983 sebanyak RM 50 setiap tan.
Kalau bagi Kuala Lumpur yang dianggarkan buangan pepejal sampah ialah 1000 tan
sehari, maka ini bermakna sejumlah lebih daripada RM 18 juta akan terlibat bagi
setiap tahun untuk kawasan Kuala Lumpur sahaja.
Dari segi pihak
pengilang (pencemar), kesukaran juga timbul dalam melaksanakan kawalan
pencemaran. Kos yang besar akan terpaksa ditanggung bagi memenuhi piawaian yang
ditetapkan. Bagi kilang getah dan kelapa sawit sahaja, sehingga tahun 1983,
sejumlah RM 200 juta terpaksa dibelanjakan bagi tujuan ini.
Menurut data terkini
kerajaan memperuntukkan RM194 juta untuk hal-hal berkaitan alam sekitar dalam
belanjawan 2005. Jumlah ini cukup besar dibandingkan dengan 15-20 tahun lalu
tetapi persoalan yang timbul ialah adakah jumlah ini mencukupi? Jumlah ini
menunjukkan kesungguhan pihak kerajaan dalam pembangunan alam sekitar negara.
Namun jika pencemaran terus meningkat tanpa pengawalan, jumlah ini sudah
tentunya tidak mencukupi untuk menanggung semua gaji pegawai dan kakitangan
yang terlibat dalam hal-hal alam sekitar, pembersihan semula kawasan
pencemaran, program pemeliharaan dan pemuliharaan dan sebagainya.
Salah satu langkah
untuk mengurangkan kos ialah memberi kontrak pada pihak swasta menjalankan
proses pembersihan atau menswastakan sesebuah agensi atau jabatan yang cuma
bertanggungan dalam hal-hal pembersihan pencemaran. Langkah ini sudah pasti
mengurangkan beban kerajaan namun masalah akan timbul bila orang ramai terpaksa
membayar harga yang tinggi untuk menikmati alam sekitar yang bersih. Dalam hal
ini sudah pastilah pihak kerajaan akan dipersalahkan pula.
Kesimpulannya, berapa
banyak pun peruntukkan yang diberikan kepada kerajaan untuk pembangunan alam
sekitar negara, ia tetap tidak mencukupi jika pencemaran terus meningkat dan
masyarakat tidak turut memainkan peranan memelihara alam sekitar. Oleh itu,
langkah terbaik ialah orang ramai turut memainkan peranan agar pencemaran dapat
dikawal dan seterusnya mengurangkan beban kerajaan. Langkah ini akan turut melancarkan
pembangunan alam sekitar negara agar orang ramai dapat menikmati alam sekitar
yang bersih.
MASALAH KESEDARAN DAN PENERIMAAN UMUM
Sungguhpun kesedaran
rakyat tentang kepentingan alam sekitar telah meningkat, tetapi kesedaran ini
masih belum mencapai peringkat yang realistik. Masih ramai yang melihat
pengurusan alam sekitar semata-mata untuk mengadakan udara yang nyaman dan air
yang bersih tanpa melihat kaitannya dengan usaha pembangunan.
Berdasarkan keadaan
ini terdapat golongan yang tidak bertanggungjawab terus melakukan kegiatan yang
mencemarkan alam sekitar dan melanggar peraturan alam sekitar. Masih ramai
pemandu kenderaan motor yang menggunakan asap-asap kenderaan melebihi paras
yang dibenarkan iaitu tak lebih 50 UAH yang ditetapkan di bawah kaedah-kaedah
Kereta Motor ( kawalan Pelepasan Asap dan Gas) 1977.
Majoriti rakyat
Malaysia masih tiada kesedaran yang menyeluruh tentang pemuliharaan dan
pemeliharaan alam sekitar. Pelbagai pihak hanya melenting dan mengutarakan
pendapat mereka apabila suatu isu alam sekitar itu menjadi sensasi atau
mendapat liputan meluas media massa. Namun tiada tindakan susulan yang berkesan
yang diambil untuk menyelesaikannya. Sebagai contoh, isu bahan toksik yang
diletakkan di dalam sebuah kilang terbiar di Johor di mana bahan toksik itu
datang dari Taiwan . Pelbagai pihak mengutarakan kebimbangan mereka dan kesan
bahan toksik itu terhadap penduduk setempat, namun masih tiada tindakan
berkesan untuk menghapuskan bahan toksik atau memindahkannya ke tempat lain.
Mereka yang terbabit memberikan pelbagai alasan seperti pihak Taiwan enggan
menerima balik bahan itu, masalah pengurusan dan undang-undang dan sebagainya.
Seharusnya tindakan drastik harus diambil dalam hal ini seperti menlupuskan
bahan toksik ini dengan segera dengan cara yang dipratikkan dan bukan
membiarkannya begitu sehingga suatu hari nanti memudaratkan penduduk.
Rakyat perlu sedar
bahawa mereka turut bertanggungjawab dalam pemeliharan alam sekitar dan tidak
mengharapkan kerajaan semata-mata. Kesedaran perlu ada dan bukannya hanya
mengambil mudah isu-isu alam sekitar atau hanya pandai bercakap tanpa apa-apa
tindakan. Cadangan dan pelan tanpa apa-apa tindakan berkesan umpama mencurahkan
air ke atas daun keladi.
KELEMAHAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
Pendidkan dari peringkat
awal memainkan peranan penting untuk menanamkan kepentingan pemeliharaan dan
pemuliharaan alam sekitar kepada masyarakat. Namun nilai-nilai ini jarang dapat
dilihat dalam masyarakat kini dan pencemaran dan kemusnahan alam sekitar
semakin meningkat. Keadaan ini membuktikan kecacatan dalam sistem pendidkan
negara yang gagal menanamkan sifat-sifat sivik dan terpuji serta tentang
hal-hal alam sekitar kepada masyarakat dan golongan pelajar.
Di sekolah Rendah dan
Menengah, pendidikan alam sekitar tidak diajar sebagai matapelajaran yang
berasingan dan dimuatkan dalam matapelajaran lain seperti sains dan Kajian
tempatan. Namun untuk keperluan peperiksaan, sering kali matapelajaran seperti
Kajian Tempatan digunakan untuk mengajar subjek lain. Oleh itu, pendidkan alam
sekitar diabaikan untuk memenuhi keperluan alam sekitar dengan menggunakan masa
itu untuk pelajaran lain. Pada peringkat institusi pengajian tinggi pula hanya
pelajar yang mengambil ijazah atau subjek berkaitan dengan alam sekitar sahaja
mengetahui tentang isu-isu dan cara untuk menguruskan alam sekitar. Manakala
pelajar lain hanya berpandangan seperti masyarakat biasa iaitu alam sekitar
hanya berkait dengan kebersihan, flora dan fauna dan persekitaran tanpa
mengetahui kepentingan pengurusan alam sekitar yang betul.
Namun kini terdapat
harapan dalam pendidkan alam sekitar di mana kerajaan mengutamakan pendidikan
alam sekitar bermula dari Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000) dan masyarakat
turut melibatkan diri dalam pendidikan yang bersifat tidak formal. Contohnya
promosi kesedaran alam sekitar, pertandingan bertemakan alam sekitar dan
penyiaran rancangan berbentuk alam sekitar di dalam media elektronik dan media
massa.
Adalah diharapkan
usaha-usaha yang ada berterusan agar kesilapan masa lalu tidak diulangi dan
generasi muda dan baru memperoleh ilmu yang menyeluruh tentang pendidikan alam
sekitar serta dapat mempraktikkannya kelak untuk berdepan dengan isu-isu alam
sekitar di masa hadapan. Pendidikan adalah medium yang berkesan untuk
pembangunan kelak.
KELEMAHAN PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG
Ketiadaan pegawai
penguatkuasa yang mencukupi dan kesusahan dalam menyediakan laporan yang
lengkap sebelum sesuatu tindakan dapat diambil adalah kelemahan dalam
penguatkuasaan undang-undang alam sekitar dan menyebabkan kepercayaan orang
ramai terhadap agensi penguatkuasaan semakin menurun. Masalah lain ialah
pemantauan sering dilakukan dalam waktu bekerja walhal banyak pencemaran
dilakukan pada waktu malam seperti pelepasan asap kilang dan sisa buangan ke dalam
sungai.
Di peringkat Kerajaan
Tempatan dan Pejabat Daerah keadaannya lebih serius kerana bilangan anggota
yang terhad, kebanyakkan daripada mereka tidak dilatih berkenaan cara
menguatkuasakan undang-undang alam sekitar. Malah ada di antara mereka yang tidak
mengetahui pun adanya peruntukkan tentang penguatkuasaan undang-undang alam
sekitar di bawah bidang kuasa mereka. Di Pejabat Daerah Hulu Langat, tiada
seorang pun pegawai yang dilatih dalam hal-hal penguatkuasaan alam sekitar dan
mereka juga tidak tahu adanya peruntukkan berkenaan hal berkenaan di bawah
bidang kuasa mereka.
Selain itu,
masalah-masalah lain yang dihadapi ialah kekangan politik dan ekonomi,
pertindihan kuasa antara kerajaan Negeri dan Persekutuan, tiadanya kos yang
mencukupi dan tiada kerjasama daripada orang ramai. Selain itu, masalah pecah
amanah atau rasuah juga mungkin timbul yang menyumbang kepada masalah kelemahan
penguatkuasaan namun tiada data atau kes mengenainya yang diketahui umum.
Terdapat pelbagai
faktor yang menyumbang kepada kelemahan penguatkuasaan alam sekitar. Namun
masalah ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk para pegawai penguatkuasa
untuk tidak menjalankan tugas mereka dengan baik. Mereka sepatutnya berdedikasi
dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas agar usaha mereka dihargai dan
mendapat pujian ramai. Melalui cara ini sahaja, masalah-masalah lain yang
dihadapi mereka akan disedari pihak terbabit dan seterusnya menyelesaikan
masalah tersebut satu persatu. Kelemahan dan tiada kesungguhan di pihak pegawai
penguatkuasa sendiri akan membantutkan lagi penguatkuasaan dan menambah masalah
yang sudah banyak berkenaan penguatkuasaan .
KESIMPULAN
Negara sudah
mempunyai banyak peruntukkan undang-undang berkenaan alam sekitar yang jika
dikuatkuasakan sepenuhnya mampu menangani masalah-masalah alam sekitar yang
timbul kini. Namun penguatkuasaan sepenuhnya masih tidak dapat dijalankan
kerana pelbagai kelemahan dan kekangan yang ada. Dalam hal ini, kerajaan perlu
mengambil kira faktor ini dan bukannya menggubal dan meluluskan undang-undang
alam sekitar yang baru.
Selain itu, pihak
swasta dan orang ramai juga perlu memainkan lebih peranan dalam meringankan
beban kerajaan dan tidak mengharapkan kerajaan semata-mata menangani isu-isu
alam sekitar yang timbul. Penyelesaian masalah alam sekitar secara bukan
perundangan seperti melalui pendidikan formal dan tidak formal perlu
dipergiatkan lagi dan melibatkan pelbagai lapisan masyarakat agar pembangunan
terancang dapat dicapai dengan berkesan.
Pelan pembangunan
negara dan pengekalan alam sekitar negara sebenarnya menuju ke arah yang betul
seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia ketiga hingga Rancangan
Malaysia Kesembilan. Namun masih banyak lagi tindakan yang perlu dilakukan
untuk mencapai tahap yang diingini disebabkan pelbagai kelemahan dan kekangan
yang timbul. Kuncinya adalah kerjasama daripada semua pihak dan bukan kerajaan
semata-mata. Mengejar kekayaan materialistik sekarang merupakan trend kehidupan
orang ramai tanpa mengambil kira pembangunan alam sekitar, tetapi apakah nilai
harta benda itu kelak jika kita terpaksa membayar harga yang tinggi untuk
menikmati alam sekitar itu sendiri yang sepatutnya percuma sahaja.
Adalah diharapkan
mereka yang berpendidikan tinggi juga sedar akan kepentingan alam sekitar dan
menjadi penunjuk arah ke arah pengekalan alam sekitar dan pembangunan terancang
untuk semua.
Terima kasih kepada penulis. Entri yang bagus. Pelbagai pihak kena mainkan peranan mereka. Saya terkesan ketika bahagian rakyat hanya heboh dengan kebimbangan di media massa tetapi tiada tindakan.
ReplyDeleteTq penulis.Saya tlh mndpt maklumat utk tugasan saya.:-)
ReplyDelete