DASAR
WAWASAN NEGARA
MATLAMAT DAN RANGKA DASAR
PENDAHULUAN
1.01 Rancangan Malaysia Kelapan (RMKe-8) yang meliputi
tempoh 2001-2005 merupakan fasa
pertama pelaksanaan Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga
(RRJP3), 2001-2010. Dasar Wawasan Negara (DWN) yang terkandung dalam RRJP3 akan
menentukan arah pembangunan negara dalam dekad pertama abad ke-21. RMKe-8
menggabungkan strategi, program dan projek yang dirangka bagi mencapai
objektif DWN, iaitu pertumbuhan mampan dan pengukuhan daya tahan ekonomi serta
mewujudkan masyarakat yang bersatu padu dan saksama.
1.02 Dalam tempoh Rancangan Malaysia Ketujuh (RMKe-7),
negara mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat, kecuali pada tahun 1998
apabila negara dilanda krisis ekonomi yang teruk. Walau bagaimanapun, penguncupan
ekonomi yang mendadak hanya berlaku dalam jangka masa yang singkat. Ekonomi
kembali mengalami pertumbuhan dengan cepat hasil pelaksanaan dasar fiskal dan
kewangan serta strategi yang berkesan oleh Kerajaan dan prestasi sektor luaran
yang menggalakkan. Pada tahun 2000, ekonomi mencatat kadar pertumbuhan sebelum
krisis dengan harga secara relatifnya stabil dan kadar penggangguran yang
rendah. Tahap kemiskinan dapat dikurangkan dengan ketara dan kualiti hidup
dapat ditingkatkan.
1.03 Dalam tempoh RMKe-8, ekonomi Malaysia akan menghadapi
cabaran yang lebih besar kesan daripada peningkatan globalisasi dan
liberalisasi serta kemajuan teknologi yang pesat, terutamanya teknologi
maklumat dan komunikasi (ICT). Bagi meningkatkan daya saing dan memperkukuhkan
daya tahan ekonomi, usaha yang bersungguh-sungguh akan dilaksana untuk
meningkatkan produktiviti faktor keseluruhan (TFP) serta memudahkan pembangunan
ekonomi berasaskan pengetahuan. Keutamaan akan diberi untuk meningkatkan
penawaran tenaga buruh yang berkualiti, meningkatkan usaha penyelidikan dan
pembangunan (P&P) dan mempercepatkan pembangunan sektor yang menyumbang
kepada pertumbuhan. Penekanan juga akan diberi kepada memperkukuhkan
nilai-nilai positif di kalangan rakyat dan membentuk masyarakat yang bersatu
padu dan saksama.
II. DASAR WAWASAN NEGARA
1.04 Dasar Wawasan Negara menggabungkan teras kritikal dasar
pembangunan yang lepas, iaitu Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional
dengan objektif utama mencapai perpaduan nasional. Pembasmian kemiskinan tanpa
mengira kaum, penyusunan semula masyarakat dan pembangunan yang seimbang masih
menjadi strategi utama. DWN juga berpandu kepada cabaran strategik Wawasan 2020
yang menyediakan hala tuju kepada Malaysia untuk menjadi negara maju sepenuhnya
menjelang 2020.
1.05 Secara khususnya, DWN merupakan gabungan semua usaha
pembangunan yang lepas dengan tujuan mewujudkan Bangsa Malaysia yang bersatu
padu, progresif dan makmur yang dapat hidup dalam suasana harmoni dan ikatan
perkongsian yang saksama. Bagi menangani cabaran yang dihadapi oleh Negara
untuk menjadi sebuah negara maju sepenuhnya mengikut acuan sendiri, penekanan
juga akan diberi kepada membina negara yang berdaya tahan dan berdaya saing
serta masyarakat yang bersatu padu dan saksama untuk memastikan perpaduan dan
kestabilan sosial. Bagi merealisasikan objektif ini, DWN akan merangkumi teras
kritikal seperti berikut:
·
Membina bangsa yang berdaya tahan
dengan memupuk perpaduan, menyemarakkan
·
Semangat patriotik, membentuk
kematangan politik, membina masyarakat supaya lebih
·
Bertolak ansur dan penyayang yang
tersemat dengan nilai positif serta meningkatkan
·
Kualiti hidup dan keutuhan ekonomi;
·
Menggalakkan pewujudan masyarakat
yang saksama melalui pembasmian kemiskinan
·
Dan pengurangan ketidakseimbangan di
kalangan dan di dalam kumpulan etnik serta Wilayah;
·
Mengekalkan pertumbuhan ekonomi yang
tinggi dengan memperkukuhkan sumber
·
Pertumbuhan, institusi kewangan dan
korporat serta pengurusan ekonomi makro;
·
Mempertingkatkan daya saing untuk
menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi;
·
Membangunkan ekonomi berasaskan
pengetahuan sebagai satu langkah strategik untuk
·
Meningkatkan nilai ditambah bagi
semua sektor ekonomi dan mengoptimumkan daya
·
Pemikiran rakyat;
·
Mengukuhkan pembangunan sumber
manusia untuk menghasilkan tenaga kerja yang
·
Cekap, produktif dan berpengetahuan;
dan
·
Meneruskan pembangunan alam sekitar
yang mampan untuk meneguhkan pertumbuhan jangka panjang.
III. TERAS PEMBANGUNAN RANCANGAN MALAYSIA KELAPAN
1.06 Dalam tempoh RMKe-7, kadar pertumbuhan Keluaran
Dalam Negara Kasar (KDNK) secara keseluruhan adalah positif walaupun krisis
kewangan menyebabkan ekonomi menguncup sebanyak 7.4 peratus pada tahun 1998.
Krisis ini merupakan satu ujian getir ke atas ketahanan negara dan menyerlahkan
kekuatan dan kelemahan ekonomi. Kesan globalisasi, liberalisasi dan kemajuan
pesat ICT memerlukan dasar, strategi dan program sedia ada dinilai dan disusun
semula serta pendekatan baru dilaksanakan. Dasar dan strategi akan ditumpukan
bagi mencapai pertumbuhan mampan dengan daya tahan serta memperkukuhkan
infrastruktur kewangan dan ekonomi.
1.07 Pelaksanaan strategi yang sesuai pada masa yang
tepat dan secara berkesan adalah penting bagi menangani cabaran yang dihadapi
oleh negara dalam membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan. Sehubungan
dengan ini, Kerajaan akan terus memastikan pendekatan menyeluruh dan seimbang
diambil dalam melaksanakan agenda pembangunan negara. Melalui pendekatan ini,
penekanan bukan sahaja akan diberi kepada pembangunan sumber manusia dari segi
ekonomi tetapi juga pembangunan aspek-aspek penting yang lain iaitu sosial,
kebudayaan dan psikologi.
1.08 Dasar dan strategi dalam tempoh RMKe-8 akan
memberi tumpuan untuk mencapai pertumbuhan mampan dengan berdaya tahan. Teras
RMKe-8 adalah mengubah strategi pertumbuhan daripada strategi yang didorong
oleh input kepada strategi yang didorong oleh pengetahuan. Peralihan kepada
strategi ini penting dalam usaha meningkatkan pertumbuhan potensi keluaran,
mempercepatkan perubahan struktur sektor pembuatan dan perkhidmatan serta
menggiatkan sektor pertanian dan memperkukuhkan kestabilan sosioekonomi melalui
pengagihan kekayaan dan pendapatan negara yang saksama. RMKe-8 akan memberi
lebih tumpuan kepada inisiatif sektor swasta sementara sektor awam akan
menyediakan rangka dasar institusi yang kondusif serta perkhidmatan berkualiti
bagi membantu pembangunan sektor swasta. Dalam usaha meningkatkan daya saing
negara, penekanan khusus akan diberi bagi meningkatkan produktiviti dan
kecekapan menerusi pembangunan sumber manusia, peningkatan aktiviti P&P
serta penggunaan teknologi terkini, terutamanya ICT.
1.09 Strategi utama yang akan dilaksana dalam tempoh
Rancangan bagi menangani cabaran yang dihadapi oleh negara adalah seperti
berikut:
·
Meneruskan pengurusan ekonomi makro
yang mantap dan memastikan dasar kewangan
·
Dan fiskal yang berhemat serta
meningkatkan usaha membangunkan ekonomi berasaskan
·
Pengetahuan;
·
Memperkukuh dan menyelaras program
dan strategi pengagihan bagi memastikan
·
Penyertaan yang seimbang di kalangan
dan antara kumpulan etnik dan kumpulan
·
Pendapatan serta wilayah;
·
Meningkatkan pertumbuhan
produktiviti melalui pemantapan pengetahuan, kemahiran
·
Dan kepakaran pekerja serta
mengukuhkan p&p dan sains dan teknologi (s&t);
·
Meningkatkan daya saing dan daya
tahan ekonomi dengan mempercepatkan peralihan
·
Sektor ekonomi utama kepada proses
pengeluaran yang lebih cekap dan aktiviti nilai
·
Ditambah yang lebih tinggi;
·
Memperluaskan penggunaan ict dalam
semua sektor ekonomi bagi mempercepatkan
·
Proses pertumbuhan;
·
Memperkukuhkan asas sumber manusia
bagi memastikan bekalan tenaga manusia yang
·
Mempunyai tahap pengetahuan,
kemahiran teknikal dan kemahiran berfikir yang tinggi;
·
Melaksanakan pendekatan menyeluruh
dan bersepadu dalam menangani isu-isu sumber
·
Asli dan alam sekitar bagi
mengekalkan pembangunan yang mampan;
·
Meningkatkan lagi kualiti hidup
melalui peningkatan akses kepada perkhidmatan sosial
·
Serta membangunkan aspek estatik
dalam kehidupan;
·
Dan
·
Mempergiatkan usaha bagi memupuk dan
menyemai nilai-nilai positif dan sifat murni di
·
Kalangan rakyat menerusi sistem
pendidikan, pertubuhan sosial dan agama serta media.
Pengekalan Kestabilan Ekonomi Makro
1.10 Ekonomi makro yang stabil adalah penting untuk
mengekalkan pertumbuhan ekonomi mampan dengan berdaya tahan. Usaha untuk
mengekalkan kestabilan ekonomi makro, termasuk meneruskan pengurusan ekonomi
makro yang mantap, memastikan dasar kewangan dan fiskal yang berhemat,
menggalakkan pelaburan yang berkualiti dari dalam dan luar negara, meningkatkan
pembangunan sektor yang menyumbang kepada pertumbuhan dan mengekalkan kedudukan
imbangan pembayaran yang sihat.
1.11 Meneruskan pengurusan ekonomi makro yang mantap.
Malaysia akan meneruskan matlamat untuk mencapai pertumbuhan ekonomi yang pesat
dengan kadar inflasi yang rendah dan akaun luar negara dan belanjawan yang
mampan. Bagi mencapai status negara maju menjelang tahun 2020, KDNK sebenar
perlu berkembang pada kadar minimum 7.0 peratus setahun. Kadar pertumbuhan ini
akan dicapai selaras dengan potensi ekonomi jangka panjang dan asas pengurusan
ekonomi makro yang mantap khususnya dalam keadaan harga yang stabil dan
mengekalkan lebihan dalam imbangan akaun luar negara dan akaun fiskal. Dalam
tempoh RMKe-8, melalui pelaksanaan langkah-langkah untuk meningkatkan potensi
keluaran, pertumbuhan ekonomi disasarkan pada kadar 7.5 peratus setahun. Usaha
akan diambil bagi meningkatkan kecekapan dalam penggunaan modal, melaksanakan
pelaburan berkualiti dan produktif serta meningkatkan produktiviti buruh dan
sumbangan TFP kepada pertumbuhan ekonomi.
1.12 Dalam mencapai pertumbuhan yang lebih tinggi,
pengalaman daripada krisis ekonomi pada tahun 1998 telah memberi petunjuk
perlunya ekonomi mempunyai daya tahan bagi menghadapi sebarang kemungkinan di
luar jangkaan dan keupayaan untuk pulih dengan kesan minimum. Dalam suasana
system kewangan global yang semakin berintegrasi, negara akan terus terdedah
kepada risiko aliran modal spekulatif jangka pendek yang tidak terkawal. Oleh
yang demikian, pengurusan ekonomi makro yang mantap akan dilaksana bagi
mengelak ketidakseimbangan serta menyumbang kepada pengukuhan daya tahan
ekonomi dan meningkatkan daya saing.
1.13 Memastikan dasar kewangan dan fiskal berhemat. Dalam
tempoh RMKe-8, Kerajaan akan meneruskan dasar fiskal yang berhemat bagi
memastikan nisbah khidmat hutang jangka panjang yang mampan dan terkawal.
Sistem percukaian dan pentadbirannya akan terus diperkukuhkan untuk menjana
hasil dan meningkatkan kecekapan ekonomi dan produktiviti. Dasar kewangan akan
mengukuhkan lagi dasar fiskal dalam menggalakkan pertumbuhan jangka panjang
yang mampan. Dalam konteks ini, kecairan akan diuruskan dengan berhemat untuk
memudahkan pertumbuhan ekonomi tanpa menyebabkan berlakunya inflasi. Dasar
kewangan juga akan memastikan pinjaman yang dikeluarkan oleh bank tidak menjadi
punca ketidakstabilan yang membawa kepada kenaikan harga aset yang seterusnya
menyebabkan tekanan inflasi. Bagi menggalakkan simpanan untuk menyokong
pertumbuhan ekonomi, kadar pulangan sebenar deposit yang positif akan
dikekalkan. Di samping itu, pasaran bon akan dibangunkan bagi melengkapi sistem
perbankan dalam memenuhi keperluan kewangan khususnya untuk projek
infrastruktur yang besar.
1.14 Menggalakkan lebih banyak pelaburan dalam negeri
dan menarik pelaburan langsung asing (FDI) yang berkualiti. Usaha akan ditumpu
bagi menggalakkan pelaburan swasta dalam negeri supaya ekonomi dapat dibangun
berasaskan strategi pertumbuhan yang didorong oleh sumber dan kekuatan dalam
negeri serta mengukuhkan daya tahan ekonomi. Kerajaan akan terus melaksana
dasar properniagaan dengan menyediakan persekitaran yang kondusif bagi
pembangunan perniagaan. Sektor swasta akan digalak meningkatkan kualiti
pelaburan dan mengembangkannya kepada aktiviti nilai ditambah yang lebih
tinggi. Sehubungan dengan ini, dalam usaha meningkatkan produktiviti dan daya
saing, usahawan tempatan digalak meningkatkan penggunaan pengetahuan dalam
operasi dan menjadikan amalan dan standard antarabangsa sebagai pengukur
keupayaan mereka. Di samping itu, perolehan kepakaran dan kontrak pengeluaran
akan menjadi bertambah penting khususnya kepada perusahaan kecil dan sederhana
(PKS) untuk mengembangkan pasaran dalam negeri dan antarabangsa. Dasar
penswastaan akan terus dilaksana sebagai kaedah memperkukuhkan peranan sektor
swasta dalam pembangunan ekonomi serta meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam
sektor korporat.
1.15 Kerajaan juga akan terus menggalakkan FDI
terutamanya dalam aktiviti pembuatan berteknologi tinggi, ICT, tenaga dan
aktiviti strategik lain. Galakan akan diberi kepada FDI yang mempunyai komponen
P&P serta dapat memberi manfaat yang ketara dalam aspek pembangunan sumber
manusia, pemindahan teknologi dan akses kepada pasaran baru. Syarikat multinasional
(MNC) akan terus diberi galakan untuk mengukuhkan rantaian dengan industry dalam
negeri melalui penggunaan lebih banyak input tempatan. Pelabur asing juga
digalakkan membentuk kerjasama dan perkongsian strategik dengan PKS dalam
negeri.
1.16 Mengekalkan kedudukan imbangan pembayaran yang
sihat. Kerajaan akan terus melaksana dasar serampang dua mata untuk mengekalkan
kedudukan imbangan pembayaran yang sihat iaitu mengurangkan defisit dalam
imbangan perkhidmatan dan meningkatkan lebihan dagangan. Bagi menangani defisit
akaun perkhidmatan, industri perkhidmatan akan terus dibangunkan untuk
meningkatkan pendapatan tukaran asing daripada pelancongan, perjalanan dan
pendidikan, perkapalan dan insurans, kewangan dan pembinaan. Di samping itu,
bagi mengekalkan pendapatan eksport, Kerajaan akan terus menyediakan
persekitaran yang kondusif yang dapat membangunkan lagi sektor eksport. Usaha
juga akan diambil bagi mengurangkan bil import menerusi promosi PKS secara
aktif untuk mengeluarkan input perantaraan bagi industri dalam negeri.
1.17 Dalam tempoh Rancangan, industri tempatan
dijangka menghadapi persaingan yang lebih hebat kesan daripada peningkatan
liberalisasi, iaitu selaras dengan pembentukan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN
(AFTA) dan perjanjian Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO). Kematangan ekonomi
negara membangun yang lain dan negara dalam peralihan kepada ekonomi berasaskan
pasaran akan meningkatkan lagi persaingan negara di peringkat global. Usaha
berterusan akan diambil untuk memperbaiki kualiti kemudahan infrastruktur dan
mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk inisiatif swasta serta meningkatkan
pembangunan kelompok industri yang berdaya saing.
1.18 Menggiatkan usaha membangunkan ekonomi berasaskan
pengetahuan. Selaras dengan arah aliran global, peningkatan kandungan
pengetahuan dalam semua aktiviti ekonomi adalah perlu untuk meningkatkan nilai
ditambah dan mewujudkan guna tenaga. Ekonomi berasaskan pengetahuan merupakan strategi
penting bagi meningkatkan produktiviti dari segi TFP dan tahap potensi keluaran
serta menyediakan asas untuk mengekalkan daya saing negara di peringkat
antarabangsa dalam jangka masa pendek dan sederhana. Pembangunan ekonomi
berasaskan pengetahuan, antara lain, memerlukan usaha yang bersungguh-sungguh
untuk meningkatkan lagi pembangunan sumber manusia, mengukuhkan P&P dan
S&T, menaik taraf infrastruktur ICT dan memastikan wujudnya kemudahan
pembiayaan yang bersesuaian.
1.19 Malaysia perlu membangunkan dengan segera tenaga
manusia yang kreatif dan inovatif dalam jumlah yang besar. Bagi mencapai tujuan
ini, sistem pendidikan akan dikaji semula untuk
menyediakan kemahiran yang diperlukan. Sistem pembelajaran
sepanjang hayat akan diperkenalkan dan program peningkatan kemahiran
diperkukuhkan untuk menyokong pembentukan masyarakat yang mengutamakan
pemerolehan pengetahuan secara berterusan. Di samping itu, program yang lebih
teratur akan dilaksana untuk menarik warganegara Malaysia di luar negara serta
warga asing yang mempunyai kemahiran tinggi dan berbakat bekerja di Malaysia.
Usaha memperkukuhkan P&P dan S&T termasuklah meningkatkan keupayaan
dalam negeri untuk menjalankan P&P, memperkemaskan mekanisme pembiayaan
sektor awam untuk P&P, menggalakkan sektor swasta supaya memperuntukkan
peratusan yang lebih besar daripada pendapatannya untuk aktiviti ini,
menumpukan semula usaha P&P dalam bidang strategik dan memperbaiki
penyebaran penemuan penyelidikan dan meningkatkan keupayaan pengkomersilannya.
Bagi membantu pertumbuhan aktiviti ekonomi berasaskan pengetahuan, Kerajaan
secara berterusan akan menaik taraf infrastruktur komunikasi dan multimedia,
menggalakkan pembangunan industri dengan kandungan tempatan dan memastikan
regim kawal selia yang menyokong pertumbuhan. Sistem kewangan akan disusun
semula bagi memenuhi keperluan aktiviti ekonomi berasaskan pengetahuan.
Pembangunan industri modal teroka dan pasaran modal akan dipercepatkan untuk
menjadi sumber penting pembiayaan aktiviti berinovatif dan berteknologi tinggi.
Pembasmian Kemiskinan dan Penyusunan Semula Masyarakat
1.20 Agenda pengagihan akan terus diberi penekanan untuk
mencapai matlamat membina masyarakat yang bersatu padu dan saksama. Bagi
mencapai tujuan ini, pelaksanaan strategi dan
program pengagihan akan diperkukuh dan diselaraskan bagi
memastikan penyertaan seimbang di kalangan dan antara kumpulan etnik,
pendapatan dan wilayah. Untuk memastikan objektif ini
tercapai Kerajaan akan mengkaji semula dan memperbaiki
kelemahan pelaksanaan strategi dan program sedia ada.
1.21 Mengukuhkan program pembasmian kemiskinan. Teras
pembasmian kemiskinan dalam tempoh Rancangan adalah untuk mengurangkan kadar
kemiskinan mutlak kepada 0.5 peratus pada tahun 2005. Pertumbuhan ekonomi yang
dijangka pesat dalam tempoh Rancangan akan mewujudkan lebih banyak peluang
kepada golongan miskin untuk meningkatkan lagi pendapatan mereka dan keluar
daripada belenggu kemiskinan. Di samping itu, Program Pembangunan Rakyat
Termiskin (PPRT) dan program pembasmian kemiskinan yang lain akan diperkukuhkan
di bawah Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat (SPKR). Bagi membasmi kemiskinan
di kawasan dan di kalangan golongan yang mempunyai kadar kemiskinan yang
tinggi, SPKR akan dilaksana sebagai satu pakej bersepadu yang mengandungi komponen
ekonomi, sosial dan fizikal.
1.22 Kerajaan akan terus menangani isu ketidakseimbangan
pendapatan khususnya antara kumpulan etnik, bandar dan luar bandar dan wilayah.
Usaha akan dipergiat untuk mewujudkan kumpulan berpendapatan sederhana yang
lebih besar dan makmur di samping meningkatkan pendapatan kumpulan
berpendapatan rendah. Lebih banyak aktiviti yang dapat menjana pendapatan akan
diperkenalkan bagi meningkatkan pendapatan isi rumah miskin dan kumpulan
berpendapatan rendah. Antara lain, satu mekanisme akan dibentuk bagi
meningkatkan pendapatan pekebun kecil dengan menyediakan bantuan pada masa
mereka menghadapi keadaan yang sukar. Bagi memenuhi objektif pembangunan
seimbang antara wilayah dan negeri, Kerajaan akan mengambil langkah meningkatkan
kadar pertumbuhan bagi negeri-negeri kurang maju dengan menggalakkan
pertumbuhan sektor ekonomi seperti pembuatan, pelancongan dan pertanian moden.
1.23 Meneruskan agenda penyusunan semula masyarakat.
Berhubung dengan penyusunan semula pemilikan, pelbagai program seperti
peruntukan saham, skim unit amanah dan penswastaan akan terus dilaksana untuk
meningkat dan mengekalkan pemilikan modal dan kawalan Bumiputera ke atas
syarikat. Pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat akan ditingkatkan
sekurang-kurangnya 30 peratus pada tahun 2010 seperti yang terkandung dalam
RRJP3. Institusi dan agensi amanah Bumiputera diharap dapat memainkan peranan
yang lebih besar terutamanya dalam mengembleng sumber Bumiputera dan mewujudkan
peluang kekayaan baru. Usahawan Bumiputera akan digalak mewujudkan usaha sama
dan perkongsian strategik dengan usahawan bukan Bumiputera dan asing untuk
mendapat manfaat dalam kemajuan teknologi, akses kepada pasaran dan kepakaran
pengurusan.
1.24 Usaha yang lebih besar akan diambil untuk
memperkemaskan pelaksanaan strategi dan
program penyusunan semula guna tenaga dalam pelbagai sektor
ekonomi dan di semua peringkat pekerjaan supaya mencerminkan komposisi etnik.
Pendidikan dan latihan terus menjadi mekanisme penting untuk mencapai objektif
penyusunan semula guna tenaga. Dalam hubungan ini, lebih banyak institusi
latihan dan vokasional peringkat tinggi akan dibina dalam tempoh Rancangan
untuk membolehkan pekerja dan graduan institusi vokasional dan latihan
terutamanya Bumiputera untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan mereka.
1.25 Dalam tempoh Rancangan, pembangunan Masyarakat
Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) akan tertumpu kepada mewujudkan
usahawan Bumiputera yang lebih mampan, berdikari dan bertaraf dunia. Sokongan
dan penglibatan langsung Kerajaan secara terpilih masih diperlukan. Walau
bagaimanapun, agensi pelaksana akan mewujudkan dasar tamat penyertaan yang
menetapkan tempoh masa bagi peserta menyertai program yang dilaksanakan untuk
memberi peluang kepada usahawan Bumiputera lain mendapat manfaat daripada
program tersebut. Selaras dengan objektif mewujudkan masyarakat Bumiputera
kelas pertengahan yang lebih besar dan makmur, langkah sedia ada akan
diperkemaskan lagi dan strategi baru dilaksana untuk memperkukuhkan daya tahan
usahawan Bumiputera. Di samping itu, usaha akan dilaksana untuk menyemai
nilai-nilai positif seperti amanah, disiplin dan akauntabiliti di kalangan
usahawan Bumiputera. Sektor swasta termasuk dewan perniagaan dan persatuan
perdagangan dijangka terlibat secara aktif dalam melaksanakan program-program
baru bagi melahirkan lebih ramai usahawan Bumiputera yang dinamik dan berdaya
tahan.
Pertumbuhan yang Didorong oleh Produktiviti
1.26 Meningkatkan pertumbuhan produktiviti adalah penting
bagi mencapai pertumbuhan yang tinggi dengan paras harga yang stabil.
Memandangkan sumber dan keupayaan pengumpulan modal yang terhad serta
persaingan hebat dalam menarik kemasukan pelaburan asing, peralihan strategi
pembangunan ekonomi daripada strategi pertumbuhan yang didorong oleh input
kepada strategi pertumbuhan yang didorong oleh produktiviti melalui peningkatan
sumbangan TFP perlu dipercepatkan. Peningkatan dalam TFP melalui penggunaan
modal dan buruh yang lebih cekap akan membolehkan ekonomi bergerak ke sempadan
pengeluaran yang lebih tinggi. Penekanan akan diberi kepada meningkatkan
pendidikan, kemahiran dan keupayaan tenaga buruh, memperkemaskan teknik
pengurusan dan organisasi, meningkatkan P&P dan S&T, memperkukuhkan
kapasiti inovasi dan melindungi hak milik intelektual serta memperluaskan
penggunaan ICT.
1.27 Kejayaan strategi pertumbuhan yang didorong oleh
produktiviti bergantung kepada tenaga kerja yang berkualiti dan berkebolehan.
Dalam tempoh RMKe-8, sistem penyampaian pendidikan dan latihan akan
diorientasikan semula bagi mempercepatkan pengumpulan modal manusia. Pengukuhan
sistem ini amat penting kerana perubahan pesat teknologi menyebabkan
pengetahuan dan kemahiran yang dipelajari menjadi tidak sesuai dengan keperluan
pasaran dalam jangka masa yang lebih singkat. Melalui pengukuhan program
latihan dan latihan semula, kualiti tenaga kerja dapat ditingkatkan dan
seterusnya memendekkan keluk pembelajaran dan mempercepatkan penggunaan proses
pengeluaran yang lebih maju dan perolehan teknologi baru. Kerajaan akan
mempergiatkan usaha menyediakan lebih ramai tenaga manusia mahir dan
berpengetahuan. Dengan wujudnya tenaga manusia sedemikian, ekonomi akan terus
meningkatkan keupayaan penggunaan pengetahuan dalam semua peringkat rantaian
nilai.
1.28 Kerajaan akan terus menggalakkan firma tempatan untuk
menjalankan aktiviti P&P dan inovasi teknologi melalui penyediaan insentif
fiskal dan kewangan serta kemudahan infrastruktur yang bersesuaian. Penekanan
akan diberi kepada pembiayaan bersama dan menggalakkan program kerjasama dalam
penyelidikan antara industri dan institusi awam serta mengkomersilkan penemuan
P&P. Memandangkan pelaburan dalam P&P dan pembangunan industri
strategik melibatkan kos dan mempunyai risiko yang tinggi, pendekatan nasional
yang bersepadu akan dilaksanakan. Sumber-sumber akan disediakan kepada
institusi penyelidikan tertentu untuk membangunkan teknologi perindustrian
dalam bidang yang dikenal pasti sama ada secara bersendirian atau usahasama
dengan industri. Memandangkan bioteknologi merupakan satu daripada teknologi
utama dalam abad ke-21, dasar bioteknologi nasional akan digubal bagi merangka
pendekatan yang komprehensif dan bersepadu dalam pembangunan bioteknologi.
Peningkatan Daya Saing Sektor Utama
1.29 Proses liberalisasi dan kemajuan dalam ICT serta
perubahan dalam pasaran pengguna akan meningkatkan persaingan di pasaran
global. Oleh itu, meningkatkan daya saing negara di peringkat antarabangsa
khususnya dalam sektor-sektor ekonomi utama adalah satu daripada teras
pembangunan yang penting bagi mencapai pertumbuhan ekonomi yang mampan.
Sehubungan dengan ini, langkah yang berkesan termasuk memastikan jentera
pentadbiran lebih proaktif akan dilaksanakan. Di samping itu, persekitaran yang
kondusif akan disediakan menerusi langkah seperti menggubal undang-undang dan
merangka dasar perdagangan yang sesuai. Dalam tempoh Rancangan, sektor
pembuatan, perkhidmatan dan pertanian akan terus menjadi penggerak utama
ekonomi.
1.30 Perindustrian masa hadapan. Dalam tempoh RMKe-8,
persaingan antara negara untuk mendapatkan pelaburan, pengeluran dan pasaran
akan bertambah hebat. Selain peningkatan dalam persaingan, cabaran yang akan
dihadapi berikutan kemajuan pesat teknologi akan mempengaruhi pembangunan
industri. Bagi memenuhi cabaran tersebut dan mengekalkan momentum pertumbuhan
dalam sektor pembuatan, teras strategik ditumpukan untuk membangun industri
yang mampu memenuhi keperluan pengguna yang semakin kompleks. Di samping itu,
pakatan strategik dengan syarikat asing akan dibentuk untuk meningkatkan daya
saing dan menambah peluang di pasaran luar negara.
1.31 Selaras dengan Pelan Induk Perindustrian Kedua,
industri perlu beralih kepada aktiviti rantaian nilai yang lebih tinggi dengan
menumpukan kepada peningkatan inovasi dan penggunaan teknologi baru.
Aktiviti-aktiviti ini termasuklah P&P, rekabentuk pembangunan produk,
pembuatan berteknologi tinggi, proses kejuruteraan, lojistik dan pemasaran
strategik. Penekanan akan diberi kepada pembangunan kelompok industri yang
dinamik. Sehubungan dengan ini, industri elektrik dan elektronik akan terus
beralih daripada proses pengeluaran berintensif buruh kepada penggunaan proses
pengeluaran berteknologi tinggi. Industri berasaskan sumber pula terutamanya
industri petrokimia, farmarsi dan keluaran makanan digalak menjalankan aktiviti
yang mempunyai nilai ditambah yang lebih tinggi.
1.32 Kerajaan akan menggalakkan kepelbagaian di kalangan
kelompok industri utama memandangkan komposisi industri yang seimbang akan
menyumbang kepada pertumbuhan mampan serta meminimumkan kesan daripada turun
naik permintaan. Pada masa yang sama, industri digalak menggunakan proses
pengeluaran berintensif pengetahuan untuk meningkatkan produktiviti dan
pertumbuhan. Kerajaan akan terus menggalak kemasukan FDI dalam industri yang
mempunyai nilai ditambah yang tinggi dan industri berintensif teknologi serta
memberi penekanan kepada latihan kemahiran untuk memenuhi permintaan tenaga
manusia mahir oleh industri.
1.33 Memupuk kestabilan dan kecekapan sektor kewangan. Dalam
tempoh RMKe-8, penekanan akan ditumpu kepada mengukuh dan meletakkan sektor
kewangan pada kedudukan yang strategik dalam persekitaran pasaran yang lebih
global dan liberal. Teras sektor kewangan ialah untuk mewujudkan sektor
kewangan yang kompetitif, kukuh dan berdaya tahan yang akan menjadi pemangkin
kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi. Bagi mencapai tujuan ini, Pelan
Induk Sektor Kewangan dan Pelan Induk Pasaran Modal akan menyediakan rangka
kerja yang komprehensif untuk pembangunan strategik sektor kewangan sepanjang
tempoh 10 tahun.
1.34 Di bawah Pelan Induk Sektor Kewangan, usaha akan
ditumpu bagi membentuk kumpulan utama institusi perbankan tempatan yang kukuh.
Pada masa yang sama, institusi perbankan perlu terus memainkan peranan yang
dinamik untuk menyokong ekonomi di samping memelihara kestabilan sistem
perbankan. Potensi perbankan Islam akan diperkukuhkan lagi sebagai satu sistem
yang canggih dan berdaya maju dalam mengembleng tabungan dan menyediakan sumber
pelaburan. Rangka kerja institusi dan infrastruktur pasaran akan diperkukuhkan
untuk membolehkan sistem perbankan berfungsi dan beroperasi dengan lancar.
Pembangunan dan penyelidikan ke atas instrumen kewangan Islam juga akan digalak
bagi menjana produk yang berinovatif dan berorientasikan pelanggan.
1.35 Pelan Induk Pasaran Modal menggariskan strategi bagi
pembangunan pengantara dan institusi yang kompetitif dalam bidang utama bagi
membantu kecekapan dalam penggemblengan sumber dan membina asas domestik yang
kukuh untuk sektor perkhidmatan kewangan. Langkah akan dilaksana bagi
membangunkan lagi segmen utama pasaran modal seperti pasaran bon dan derivatif
serta industri pengurusan dana. Penekanan juga akan ditumpu kepada membangunkan
industri modal teroka bagi memudahkan pembiayaan industri berasaskan teknologi
yang mempunyai potensi pertumbuhan yang tinggi. Selain daripada itu, tumpuan
akan diberi kepada membangunkan Malaysia sebagai pusat antarabangsa aktiviti
pasaran modal Islam.
1.36 Memaksimumkan potensi pelancongan. Pendekatan bersepadu
dan menyeluruh akan diberi
penekanan bagi membolehkan industri pelancongan mencapai
tahap kemajuan yang lebih tinggi. Pembangunan industri pelancongan yang mampan
merupakan bahagian penting dalam merancang dan melaksanakan aktiviti
pelancongan. Usaha akan ditumpu kepada program yang mempunyai impak yang besar
dalam menarik pelancong dan meningkatkan hasil pelancongan. Malaysia akan
ditonjolkan sebagai destinasi utama pelancong, penuh dengan perayaan dan acara
menarik sepanjang tahun. Di samping itu, langkah akan terus dilaksana bagi
meningkatkan pembangunan produk, pemasaran dan promosi, keselesaan dan
keselamatan pelancong. Pembangunan sumber manusia akan diberi keutamaan selaras
dengan keperluan meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan pelancongan. Pakatan
strategik dan kerjasama antarabangsa akan terus diperkukuhkan untuk
meningkatkan lagi promosi dan pembangunan pelancongan.
1.37 Menggiatkan sektor pertanian. Dalam tempoh Rancangan,
perubahan sektor pertanian kepada sektor yang moden, dinamik dan berdaya saing
yang bersepadu dengan sektor ekonomi
lain akan dipercepatkan. Tumpuan utama adalah menambah
pengeluaran makanan, meningkatkan daya saing komoditi perindustrian menerusi
penyatuan kawasan pertanian dan membangunkan sumber baru pertumbuhan. Langkah
juga akan dilaksana bagi mengoptimumkan penggunaan sumber dengan menggiatkan
P&P serta menggunakan kemahiran dan teknologi baru. Perkhidmatan sokongan
dan institusi akan diperkemas untuk menggalakkan lagi perladangan tersusun dan
penyertaan aktif sektor swasta dalam aktiviti pertanian. Pengkomersilan produk
pertanian akan dipromosi melalui penumpuan yang lebih kepada aktiviti P&P
gunaan dan interaksi yang lebih rapat dengan pelabur yang berpotensi.
Perluasan Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
1.38 ICT mempunyai peranan strategik dalam mempercepatkan
proses pertumbuhan ekonomi
dengan meningkatkan kecekapan dan produktiviti semua sektor
dalam ekonomi. Dalam tempoh
RMKe-8, usaha akan diambil untuk mempercepatkan pelaksanaan
program dan projek berkaitan ICT di seluruh negara. Bagi mencapai tujuan ini,
penyebaran dan penggunaan ICT dalam dan antara sektor akan terus diperluaskan.
Persekitaran institusi, peraturan dan perundangan yang kondusif akan disediakan
bagi membantu pembangunan ICT dan aktiviti lain yang berkaitan.
1.39 Usaha juga akan dilaksana bagi mempercepatkan
pembangunan Koridor Raya Multimedia (MSC) dan membantu melaksana aplikasi
perdana MSC. Di samping itu, Malaysia akan dibangunkan sebagai hub ICT dan
multimedia global. PKS berasaskan ICT akan dibangun untuk
menyokong ekonomi berasaskan pengetahuan. Bagi memastikan
keberkesanan pelaksanaan program ICT, pembangunan sumber manusia akan diberi
penekanan untuk menyediakan pekerja berpengetahuan dan mahir yang mencukupi.
Seterusnya, kesedaran terhadap ICT akan
dipertingkatkan di kalangan penduduk melalui kempen di
seluruh negara dan pendidikan ICT. Langkah juga akan dilaksana bagi menangani
jurang digital antara golongan kaya dan miskin, kawasan bandar dan luar bandar
serta antara sektor ekonomi bagi memastikan semua rakyat
mendapat manfaat daripada ICT.
Peningkatan Pembangunan Sumber Manusia
1.40 Dalam tempoh Rancangan, teras utama pembangunan sumber
manusia ialah menyediakan asas sumber manusia yang kukuh bagi membantu
pembangunan ekonomi berasaskan pengetahuan serta meningkatkan produktiviti dan
daya saing. Sehubungan dengan ini, usaha untuk membangunkan sistem pendidikan
dan latihan yang cekap dan responsif akan dilaksana bagi memenuhi permintaan
terhadap tenaga buruh berpengetahuan dan berkemahiran tinggi yang dilengkapi
dengan nilai dan sikap positif. Di samping itu, pengajaran mengenai nilai-nilai
etika dan moral akan diperkukuh dengan memasukkan nilai-nilai tersebut dalam
kurikulum termasuk latihan guru. Tumpuan khusus akan diberi untuk mengeluarkan
lebih ramai tenaga manusia P&P dan S&T di peringkat tinggi. Sebagai
sebahagian daripada usaha untuk menambah peluang memperoleh pengetahuan,
penekanan akan diberi untuk meningkatkan kefasihan dan kemahiran berbahasa
Inggeris di peringkat sekolah dan tertiari. Lebih banyak sekolah berasrama akan
dibina bagi meningkatkan prestasi pelajar terutamanya dalam mata pelajaran
Matematik dan Sains. Selaras dengan liberalisasi dalam pendidikan dan latihan,
penyertaan sektor swasta akan dipergiatkan terutamanya di peringkat tertiari.
Sektor swasta akan digalak menambahkan kapasiti dengan menubuhkan kampus dan
institusi baru dan mengendalikan lebih banyak program berkembar dengan universiti
awam tempatan dan institusi pengajian tinggi luar negara serta memperluaskan
program pengajian jarak jauh. Di samping itu, universiti awam dan swasta
tempatan akan digalak membangunkan pusat kecemerlangan setanding dengan
universiti luar negara yang bereputasi tinggi.
1.41 Akses kepada pendidikan dan latihan berkualiti akan
ditingkatkan melalui penyediaan kemudahan pembelajaran dan pengajaran yang
mencukupi terutamanya di kawasan terpencil dan pedalaman. Peruntukan bantuan
kewangan yang mencukupi bagi meneruskan pendidikan dan latihan di peringkat
tertiari di institusi awam dan swasta akan menambah peluang pendidikan dan
latihan, terutamanya di kalangan pelajar dari keluarga berpendapatan rendah.
1.42 Pada tahun 2005, belia merupakan 19.1 peratus dan wanita
49.5 peratus daripada jumlah
penduduk. Golongan ini merupakan bahagian penting sumber
manusia yang boleh menyumbang kepada pencapaian objektif pembangunan negara.
Belia perlu diberi bimbingan serta dibekalkan dengan pengetahuan dan kemahiran
yang sesuai serta disemai dengan sikap dan nilai yang baik bagi menghadapi
cabaran persekitaran yang berubah dengan pantas. Usaha juga akan dilaksana
untuk terus menyepadu dan menyediakan akses kepada wanita untuk membolehkan
mereka mencapai potensi sepenuhnya dan setanding dengan lelaki dalam menyumbang
kepada pembangunan.
Pencapaian Pembangunan Mampan
1.43 Penekanan akan diberi untuk menangani isu alam sekitar
dan sumber asli secara bersepadu dan menyeluruh. Langkah akan diambil bagi
mengenal pasti pendekatan pengurusan yang berhemat, berkeberkesanan kos dan
sesuai yang dapat memberi pelbagai manfaat untuk memastikan pembangunan mampan
dan berdaya tahan. Kerajaan akan mengambil langkah pencegahan awal dan
menggunakan prinsip berwaspada bagi menangani isu pengurusan alam sekitar dan
sumber semulajadi. Kerajaan juga akan mewujudkan persekitaran yang membolehkan
pelaksanaan perubahan polisi yang efektif termasuk strategi mewujudkan peluang
kepada sektor swasta menyertai pelaksanaan langkah pemuliharaan alam sekitar.
1.44 Langkah akan diambil bagi memperkukuhkan pangkalan data
dalam membuat keputusan mengenai alam sekitar dengan memperkenalkan penggunaan
indikator pembangunan mampan.
Ini membolehkan Kerajaan mengenal pasti impak ke atas alam
sekitar dan merangka rancangan
tindakan pemulihan dengan lebih baik. Usaha menangani
pencemaran udara akan diteruskan, terutamanya daripada kenderaan bermotor.
Dasar Air Negara akan digubal bagi memastikan sumber air dikendalikan dengan
lebih efisien dan berkesan. Di samping itu, dasar pengurusan sisa yang
komprehensif akan diperkenalkan bagi menangani isu pengurangan serta penggunaan
dan pengitaran semula sisa.
1.45 Perancangan guna tanah akan diperkukuh dan peraturan
diperkenalkan bagi mengawal akses kepada sumber biologi dan menangani isu
keselamatan biologi berkaitan dengan organisma yang diubah secara genetik.
Pengurusan hal ehwal laut secara keseluruhan akan dikaji semula bagi menangani
konflik antara pelbagai aktiviti di kawasan laut, mengurangkan tekanan ke atas
persekitaran laut dan memperluaskan kepelbagaian biologi laut dan pantai. Di
peringkat antarabangsa, Kerajaan akan terus memantau dan menyertai perundingan
alam sekitar bagi memastikan langkah-langkah yang dicadangkan dalam forum
tersebut tidak akan menghalang pembangunan Malaysia atau mendiskriminasikan
produk berdasarkan ciri-ciri alam sekitar.
Peningkatan Kualiti Hidup
1.46 Usaha mengekalkan pertumbuhan ekonomi akan disertai
dengan penyediaan peluang yang lebih baik kepada semua rakyat Malaysia untuk
meningkatkan kualiti hidup mereka. Sehubungan dengan ini, penyediaan dan akses
kepada perkhidmatan sosial adalah penting untuk memastikan orang ramai dapat
hidup dengan aman dan melibatkan diri sepenuhnya dalam masyarakat. Pelaburan
dalam perkhidmatan sosial akan menyumbang dan membantu meningkatkan peluang
mendapat perkhidmatan sosial yang lebih seimbang dan saksama serta meningkatkan
kualiti hidup. Kerajaan akan terus memastikan setiap lapisan masyarakat
memperolehi faedah pembangunan menerusi penyediaan perkhidmatan sosial yang
mencukupi dan berkualiti kepada semua golongan, khususnya kumpulan
berpendapatan rendah dan kurang bernasib baik serta golongan istimewa. Tumpuan
akan diberi bagi menyediakan peluang pendidikan dan meningkatkan akses kepada
kemudahan kesihatan yang lebih baik serta perumahan yang mampu dimiliki. Di
samping itu, usaha akan dilaksana bagi menambah kemudahan kebudayaan dan riadah
serta menggalakkan gaya hidup sihat.
1.47 Kerajaan akan terus menyedia dan memperbaiki kemudahan
pendidikan yang merupakan elemen penting untuk mencapai kualiti hidup yang
lebih baik. Bagi meningkatkan kadar enrolmen di peringkat prasekolah, menengah
dan tertiari, tumpuan khusus akan diberi untuk meningkatkan enrolmen dan
kualiti pendidikan di kawasan luar bandar.
1.48 Teras sektor kesihatan adalah untuk terus memperbaiki
status kesihatan penduduk menerusi peluasan program pembangunan kesihatan serta
memastikan semua rakyat mendapat akses kepada perkhidmatan kesihatan
berkualiti. Sektor swasta akan digalak meluaskan liputan perkhidmatan kesihatan
untuk melengkapi peranan sektor kesihatan awam. Mekanisme kawal selia akan
dibentuk untuk memastikan sektor awam dan swasta menyediakan rawatan kesihatan
berkualiti pada kos yang berpatutan.
1.49 Dalam tempoh RMKe-8, tumpuan akan diberi kepada
penyediaan perumahan yang mencukupi dan mampu dimiliki oleh kumpulan
berpendapatan rendah dan sederhana. Di samping itu, penekanan akan terus diberi
kepada penyediaan kemudahan perumahan dan infrastruktur yang bertujuan
meningkatkan kualiti hidup penduduk luar bandar. Usaha akan dilaksana untuk
meluaskan liputan penyediaan kemudahan awam seperti bekalan air, elektrik dan
pembetungan. Keutamaan akan diberi kepada perluasan bekalan air di kawasan luar
bandar dari sumber lain seperti air bawah tanah, sungai dan anak sungai.
Tumpuan juga akan diberi untuk meningkatkan kapasiti dan akses kepada
infrastruktur di kawasan kurang maju sementara di kawasan bandar usaha akan
ditumpu kepada meningkatkan kecekapan dan memperbaiki perkhidmatan
pengangkutan.
1.50 Aspek estetik dalam kualiti hidup akan terus diberi
penekanan menerusi penglibatan yang
lebih besar dalam aktiviti seni dan kebudayaan. Ini akan
digalakkan menerusi kempen, pameran
dan persembahan di peringkat negeri dan daerah. Usaha ini
akan diperlengkapkan dengan pembangunan kemudahan fizikal yang diperlukan.
Kualiti persembahan kebudayaan juga akan ditingkatkan melalui penyediaan
latihan kepada artis dan mengenal pasti bakat-bakat baru.
1.51 Sukan akan terus digalakkan sebagai alat untuk
melahirkan ahli sukan bertaraf dunia, membina gaya hidup sihat serta menguatkan
semangat perpaduan, setiakawan dan semangat kekitaan di kalangan pelbagai
kumpulan etnik. Penyertaan dalam sukan akan digalakkan melalui pelaksanaan
program bersesuaian yang dapat menyumbang kepada pembentukan masyarakat yang
berdisiplin dan berdaya saing.
1.52 Langkah perlindungan dan pendidikan pengguna akan
dipergiatkan sebagai sebahagian daripada usaha meningkatkan kebajikan pengguna.
Ini akan meningkatkan kesedaran pengguna dan melindungi kepentingan mereka.
Bagi memenuhi permintaan dan harapan pengguna yang
semakin tinggi, pengeluar dan peniaga perlu meningkatkan
kecekapan dan produktiviti secara berterusan bagi menyediakan barang-barang
berkualiti pada harga yang kompetitif.
Penanganan Isu Sosial
1.53 Pembangunan ekonomi dan pembandaran akan memberi kesan
ke atas norma serta institusi sosial dan kebudayaan. Di samping itu,
globalisasi mempunyai impak dan mungkin mengancam keutuhan struktur
kekeluargaan dan komuniti tradisional serta mempengaruhi nilai-nilai budaya dan
norma dalam integrasi sosial dan pembinaan nusa bangsa. Usaha-usaha perlu
dilaksanakan untuk memastikan masyarakat mempunyai daya tahan untuk menghadapi
pengaruh negatif yang mungkin memberi kesan kepada asas keharmonian dan
toleransi sosial. Ketidakupayaan berhadapan dengan perubahan sosial termasuk
perubahan gaya hidup dan struktur kekeluargaan akan menimbulkan pelbagai
masalah sosial dan menafikan faedah pembangunan ekonomi. Oleh itu, strategi dan
program pembangunan sosial perlu digubal serta mekanisme sokongan sosial yang
sesuai disediakan.
1.54 Pelan Tindakan Sosial (PINTAS) yang digubal pada tahun
1998 menyediakan rangka kerja
untuk membentuk sistem yang seimbang yang menyepadukan
pelbagai komponen pembangunan sosial dan akan dilaksanakan di seluruh negara.
Bagi menangani isu-isu sosial, PINTAS akan memberi tumpuan kepada aspek
promosi, pencegahan, penglibatan dan pemulihan. Melalui sistem ini,
perkhidmatan dan sumber yang disediakan oleh Kerajaan dan agensi bukan kerajaan
akan disepadu dan diselaraskan untuk menyokong usaha pembangunan sosial secara
berkesan. Sehubungan dengan ini, iltizam dan kerjasama daripada semua kerajaan
negeri, pertubuhan bukan kerajaan, sektor swasta, komuniti setempat dan
individu adalah perlu untuk memastikan masalah sosial dapat dicegah dan
diuruskan secara profesional.
1.55 Menyedari bahawa keluarga adalah asas kestabilan sosial
dan masyarakat penyayang, tumpuan akan terus diberi untuk memperkukuhkan unit
keluarga. Usaha akan terus diambil untuk membolehkan keluarga menghadapi
cabaran kesan daripada kepesatan pembangunan ekonomi serta memastikan
kestabilan dan keharmonian dalam keluarga. Di samping itu, program pembangunan
keluarga akan terus dilaksana bagi memastikan keluarga dan masyarakat pada
umumnya berdaya tahan.
Pengukuhan Nilai Moral dan Etika
1.56 Sistem nilai murni yang menekankan tingkah laku
bermoral dan beretika yang berasaskan
agama, adat dan tradisi merupakan komponen penting dalam
semua usaha pembangunan. Sifatsifat yang baik seperti amanah, disiplin, rajin,
jujur, hormat dan toleransi akan terus dipupuk dan dipelihara melalui sistem
pendidikan, pertubuhan agama dan sosial, badan perniagaan dan media. Tumpuan
yang lebih akan diberi untuk menyemai nilai-nilai positif ini di kalangan belia
melalui pelaksanaan program Rakan Muda.
1.57 Dalam usaha menjadi sebuah negara maju sepenuhnya
seperti terkandung dalam Wawasan 2020, adalah perlu untuk memupuk semangat
identiti bersama dan bangga terhadap negara berasaskan warisan dan pencapaian
yang lepas serta meningkat dan mengoptimumkan potensi yang sedia ada. Semangat
identiti bersama dan berkongsi tujuan sangat penting dalam usaha pembangunan
nusa bangsa. Pemupukan nilai positif dan kepercayaan terhadap nilai moral dan
tingkah laku beretika sebagai satu cara hidup di kalangan rakyat akan terus
menjadi asas kepada kejayaan negara.
IV. PENUTUP
1.58 Teras RMKe-8 adalah untuk mengekalkan pertumbuhan dan
daya saing bagi menghadapi perkembangan globalisasi dan liberalisasi.
Pengurusan berhemat ekonomi makro bagi memastikan penggunaan sumber yang
optimum dan cekap serta usaha memperkukuhkan daya
tahan sistem kewangan diperlukan untuk mengekalkan
pertumbuhan. Strategi untuk menangani cabaran utama dalam tempoh Rancangan
termasuk meningkatkan produktiviti, menambah penawaran tenaga manusia yang
berkualiti, menggiatkan aktiviti P&P dan meningkatkan pembangunan sektor
yang menyumbang kepada pertumbuhan. Bagi membolehkan negara membangunkan
ekonomi berasaskan pengetahuan, ekonomi negara perlu beroperasi pada sempadan
pengeluaran yang lebih tinggi dan mempercepatkan peralihan daripada pertumbuhan
yang didorong oleh input kepada pertumbuhan didorong oleh produktiviti. Pada
masa yang sama, tumpuan akan juga diberi bagi meningkatkan kualiti hidup
melalui penyediaan perkhidmatan sosial yang lebih baik termasuk kemudahan
pendidikan dan kesihatan, perumahan yang mencukupi dan mampu dimiliki dan
perkhidmatan lain yang berkaitan. Usaha juga akan dilaksana bagi memastikan
kehidupan sosial masyarakat diperkukuh dan mempunyai daya tahan untuk
menghadapi pengaruh negatif yang mungkin akan memberi kesan terhadap asas
toleransi dan keharmonian sosial serta pembinaan nusa bangsa.
No comments:
Post a Comment