NAMA: LEE SAY LING
TAN CHAI ROU
Kaedah
Pengajaran Pendidikan Alam Sekitar
Drama
Objektif
Pada akhir sesi ini, peserta kursus akan dapat
1. menyatakan konsep dan tujuan drama
2. mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 jenis drama
3. memilih drama yang sesuai untuk mengajar sesuatu isu
pendidikan alam sekitar.
4. mempersembahkan satu drama tentanf isu/ masalah alam
sekitar
Aktiviti-aktiviti:
Aktiviti 1
Perbincangan tentang tujuan dan kegunaan drama yang
berdasarkan
·
.OHT1- Konsep dan Tujuan Drama
·
.OHT 2- Proses Dalam Drama
Peserta -peserta digalakkan supaya mnegkongsi pendapat
serta pengalaman mereka tentang drama yang telah dijalankan.
Fasilitator akan menunjukkan ciri-ciri enam jenis drama
melalui OHT seperti yang berikut;
·
OHT 3 - Main peranan
·
OHT 4 - Simulasi
·
OHT 5 - Improvisis
·
OHT 6- Teater Membaca
·
OHT 7 - Boneka
·
OHT 8 - Pantomin
Peserta akan membincang tentang OHT-OHT
itu.
Aktiviti
2:
Arahan
Persembahan Drama
Peserta
akan dibahagikan kepada 5/6 kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki memilih satu
isi/ masalah alam sekitar. Dengan memilih salah satu teknik drama, setiap
kumpulan akan mempersembahkan isu pilihannya. Setiap ahli perlu mengambil
bahagian. Bahan/ alatan drama hendaklah dicipta oleh kumpulan masing-masing.
Masa persembahan adalah 15min.
Aktiviti
3:
Persembahan
dan Perbincangan
Persembangan
drama oleh setiap kumpulan dijalankan. Hasil persembahan serta implikasinya
terhadap alam sekitar dibincang selepas persembahan daripada semua kumpulan.
Rujukan:
Siri
Panduan Guru Kurikulum Baru Sekolah Rnedah ( 1992 ) Teknik Pengajaran dan
Pembelajaran Jilid 4. Dewan Bahasa dan Pustaka, KL
Brahim
( 1975 ), Drama Dalam Pendidikan. Yogyakarta.
Kamarudin
Hj Husin dan Siti Hajar Hj. Abdul Aziz Drama Dalam Pengajaran Bahasa Budiman,
KL
Kamarudin
Hj. Husin ( 1988,1989 ) Kaedah Pengajaran-Pembelajaran. Petaling Jaya: Longman.
TUJUAN
TEKNIK DRAMA
· -membawa peristiwa-peristiwa nyata ke dalam
bilik darjah
· -membolehkan pelajar berdialog dengan bahasa
yang teratur dan indah
· -meningkatkan daya pemikiran pelajar supaya
lebih cerdas serta dapat membina keyakinan diri
· -
mendisiplinkan pelajar dengan arahan ddan
peraturan yang ditetapkan .
· - membentuk pemikiran yang lebih aktif dan
kreatif serta percaya kepada bakat dan kebolehan sendiri.
· -
sebagai alat bantu mengajar yang imaginatif
Drama
yang biasanya digunakan ialah main peranan, simulasi, improvisasi, teater
membaca, boneka dan pantomin.
1.
Main Peranan
·
Pelajar melakon satu watak daripada satu
suasana
·
Pelajar dikendaki menghayati dan berlagak
·
Aktiviti ini memberi peluang kepada
pelajar-pelajar memperolehi pengalaman
2.
Simulasi
· merupakan aktiviti yang dipindahkan dari alam
nyata di luar bilik darjah ke dalam pembelajaran
·
Berlakon berdasarkan pengalaman, pemerhatian,
pengetahuan atau hasil lawatan yang dibuat ke sesuatu tempat dalam keadaan ayng
terkawal.
· Memberi peluang kepada pelajar mengalami
sendiri sesuatu masalah dan situasi tertentu.
3. Improvisasi
·
Didefinisikan sebagai mencantumkan sesuatu
secara kreatif tanpa diberitahu.
· Ia merupakan sesuatu respons kepada keperluan
yang perlu dibuat secara segera.
·
Ia merupakan satu aktiviti fizikal yang tidak
memerlukan latihan sebab dalam kehidupan kita setiap hari, kita sudah
biasa dan mengenal setiap pergerakan atau perbuatan dan isyarat.
·
Memberi peluang kepada guru dan pelajar
membincang dialog-dialog yang timbul.
4.
Teater Membaca
·
Teknik drama yang melibatkan sekumpulan
pelajar.
·
Pelajar membaca cerita dengan lancar serta
menggunakan nada intonasi yang betul.
·
Aktiviti ini utamakn penggunaan suara,
sebutan , gerak badan dan mimik muka. Cara ini memahami , menghayati dan
merasakan seolah-olah cerita itu sedang berlaku dihadapan mata mereka.
5.
Boneka
· Objek atau bahan yang digerakkan seretak
dengan skrip yang dibaca atau skrip bebas yang disesuaikan dengan bahan yang
dicerikan.
·
Berbagai boneka digunakan; sarung tangan,
boneka penuh, boneka kosong di tengah boneka wayang kulit, boneka jari
·
Sebagai alat bantu mengajar, menarik
perhatian pelajar terhadap pembelajaran, menghidupkan suasana pembelajaran,
menghidupkan suasana supaya lebih seronok.
6.
Pantomin
·
Lakonan situasi tanpa dialog manakala
skripnya akan dibaca oleh pelajar lain mengiringi lakonan tersebut.
· Memberi peluang kepada pelajar berlakon
dengan yakin tanpa memikirkan masalah menghafaz dialog.
·
Melahirkan gerak badan dan bukan melalui
kata-kata.
·
Melahirkan aspresiasi terhadap wataknya
melalui gerak badan.
No comments:
Post a Comment